توسعه کشاورزی و صنعت باید در حاشیه دریاها رقم بخورد
توسعه کشاورزی و صنعت باید در حاشیه دریاها رقم بخورد
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم از لحاظ منطق اقتصادی و هم از لحاظ سیاست های جمعیتی توسعه صنعت و کشاورزی و به دنبال آن تثبیت جمعیت جدید باید در کنار دریاها بوده و انتقال آب به فلات مرکزی چندان سازگار با منطق نیست.

به گزارش«نبض انرژی» مهدی طغیانی با اشاره به طرح های مطروحه در خصوص انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، بیان کرد: در خصوص طرح های انتقال آب از دریا یک نکته مهم وجود دارد و ان هم این است که باید از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد تا اجرایی شود چراکه دولت هزینه آنها را نمی پردازد و عمدتا از سوی بخش خصوصی انجام می شود. حال سوال این است که در چه حوزه هایی انتقال آب برای ما مقرون به صرفه است.

وی در ادامه اظهار کرد: آیا در حوزه کشاورزی برای ما به صرفه است که آب دریا را شیرین کرده و پس از طی مسافت طولانی انتقال دهیم تا کشاورزی انجام شود. در این حوزه بعید است. اما برای حوزه صنعت می تواند مقرون به صرفه باشد اما باید توسط صنایعی انجام شود که برای آنان مقرون به صرفه باشد. اما نکته دیگری که وجود دارد این است که با انتقال آب و رونق صنعت ما نیروی انسانی را در یک منطقه جذب کرده که سکونت آنها نیز با افزایش مصرف آب شرب همراه است. به عبارت دیگر در کنار توسعه صنعت مصارف شرب نیز افزایش می یابد. آیا منابع ما در نقاط مرکزی و در جاهایی که با بحران آب مواجه هستیم کفاف تامین آب شرب این افراد را خواهد داد یا خیر.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر سیاست های جمعیتی ما تاکید دارد تا استقرار جمعیت جدید در حاشیه دریاها و مرزها و خارج از محدوده مرکزی کشور باشد. فلذا توسعه صنایع آب بر هم باید در حاشیه دریاها اتفاق بیفتد. انتقال آب با طی کیلومترها به مرکز کشور ولو اینکه صرفه هم داشته باشد؛ با سیاست های جمعیتی ما سازگار نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: در مجموع برای تامین آب صنایع موجود می توان انتقال آب را اجرایی کرد ولی توسعه صنایع و کشاورزی را باید در مناطقی معطوف کنیم که در جوار آب و دریا هستند چه از نظر منطق اقتصادی و چه از نظر انطباق با سیاست های جمعیتی این امر منطقی‌تر است.

منبع: ایسنا