۲۵ درصد آب آشامیدنی در کشور هدر می‌رود
۲۵ درصد آب آشامیدنی در کشور هدر می‌رود
وزیر نیرو گفت: هم اکنون میزان هدررفت آب آشامیدنی در کشور حدود ۲۵ درصد است که برای کاهش آن روش‌هایی در دستور کار ما قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از صدا و سیما، علی اکبر محرابیان گفت: عدد ۲۵ درصد مجموع هدر رفت آب از شبکه‌های فرسوده و برداشت‌های غیر مجاز است که مجموع آن اتلاف آب می‌باشد.

وی گفت: هدررفت در خطوط و شبکه‌های جدید آبرسانی شهری و روستایی که در چند سال گذشته احداث شده بسیار کم، اما در شبکه‌های قدیمی به علت فرسودگی بالا و رعایت نشدن برخی استانداردهای لازم و مهندسی در احداث آن، بسیار زیاد است.

وزیر نیرو افزود: هم اکنون میزان هدررفت آب در برخی شهرهای کشور مثل یزد بسیار کم و حتی از استانداردهای جهانی نیز کمتر است، اما در برخی شهرها مثل یاسوج به علل وضع جغرافیایی خاص منطقه و فرسودگی بسیار زیاد خطوط و شبکه‌های آبرسانی آن، حدود ۶۰ درصد است.

محرابیان با اشاره به کم بودن اعتبارات جلوگیری از هدررفت آب گفت: اما با این وجود طرح کاهش هدررفت آب در شهرهایی مانند یاسوج در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره راهکار کاهش هدررفت آب در کشور افزود: قرار است با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی، شبکه‌های فرسوده آبرسانی، اصلاح و از محل جلوگیری از هدررفت، بخشی از آب توسط سرمایه گذار به دیگر بخش‌ها فروخته شود که با این کار هم هدررفت کنترل و هم سرمایه بخش خصوصی برگشت داده می‌شود.