دانش‌بنیان‌ها چگونه می‌توانند به افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها کمک کنند؟
دانش‌بنیان‌ها چگونه می‌توانند به افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها کمک کنند؟
امروزه توانمندی و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام صنایع استراتژیک برهمگان محرز و آشکار شده است؛ اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد بحث حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان است که بتوان از ظرفیت آن‌ها برای توسعه نیروگاه‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بیش از یک دهه از تصویب و اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها دانش‌بنیان سپری می‌شود که هدف این شرکت‌ها هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان بود.

در طول این یک‌دهه نیز تلاش‌های بسیاری درخصوص توسعه کمی و کیفی این دسته از شرکت‌ها توسط نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی صورت پذیرفته است و درحال‌حاضر تعداد این شرکت‌ها بالغ بر ۶۶۰۰شرکت و در حوزه‌های متنوعی از فناوری‌هاست. با توجه به نامگذاری سال‌۱۴۰۱ به تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب، باید مسیر طی‌شده برای قرارگیری قطار زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور روی ریل‌گذاری مناسب بررسی و چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو برای بالندگی را در سال جاری مورد توجه قرار داد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت توانمندی و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام صنایع استراتژیک برهمگان محرز و آشکار شده است؛ اما نکته مهمی که در این راستا وجود دارد بحث حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استفاده از توانمندی صنایع دانش‌بنیان می‌تواند زمینه تغییر زمین بازی اقتصاد انرژی کشور را فراهم سازد. بر این اساس یکی از مهمترین بخش‌هایی که نیازمند ورود قدرتمند صنایع دانش بنیان است، حوزه انرژی کشور به حساب است، جایی که به دلیل سیاست‌گذاری نادرست در طول سالیان اخیر زمینه بروز مشکلات گسترده‌ای را فراهم کرده و در بسیاری از حامل‌های انرژی کشور ایران باوجود ظرفیت تولید قابل توجه به یک واردکننده انرژی بدل شده است.

در همین راستا علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه کمیسیون انرژی با حمایت از دانش‌بنیان‌ها گفته است که باید چرخه تولید انرژی را با کمک دانش‌بنیان‌ها به حرکت در آورد؛ چرا که با حمایت از این شرکت‌ها می‌توان بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولیدی نیروگاه‌ها کشور اضافه کرد.

همچنین با اجرای چنین برنامه‌هایی به جهت ارتقای بازدهی نقش موثری در جلوگیری از هدر رفت انرژی ایفا می‌کنند و می‌توانند زمینه بهبود شاخص شدت انرژی کشور به عنوان مهم‌ترین شاخص مورد تأکید اسناد بالادستی را مهیا کرد.