ایران تا چه اندازه در استفاده از انرژی‌های نو پیشگام بوده است؟
ایران تا چه اندازه در استفاده از انرژی‌های نو پیشگام بوده است؟
کارشناسان براین باورند که ایران نیز باید برای پایبندی به این موضوع باید سهم استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. زمانی این مهم محقق خواهد شد که ایران در حوزه انتقال تکنولوژی محدودیتی نداشته و تحریم‌ها مانع از دسترسی ما به این تکنولوژی‌ها نشود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که امروزه در تمام کشور‌ها مورد توجه قرار گرفته بحث کاهش استفاده از سوخت فسیلی و بکارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر است که همه کشور‌ها باید براساس پیمان پاریس را در این راستا اجرایی کنند. هر کشوری به نوعی برای کاهش آلاینده‌های زیستی محیطی سعی کرده است که با جایگزین کرده فناوری‌های نوین و انرژی‌های نو قدم‌های مثبتی را بردارد.

برهمین اساس گزارش بسیار مهم این نهاد اقلیمی سازمان ملل منتشر شد و هشدار داده است که دنیا سه سال بیشتر فرصت ندارد تا برای جلوگیری از فروپاشی اقلیمی، تحولی اساسی در تمام ابعاد زندگی جوامع بشری ایجاد کند.

این گزارش جامع‌ترین و تازه‌ترین ارزیابی دانشمندان در سراسر دنیا درباره گرم شدن کره زمین است که هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل منتشر کرده است.
انتشار این گزارش بیش از ۴۸ ساعت به دلیل اختلاف نظر دانشمندان و ۱۹۵ دولت عضو به تاخیر افتاد. مذاکره‌کنندگان دو هفته مجازی و غیرعلنی مشغول گفتگو برای نهایی کردن متن و خلاصه این گزارش بوده‌اند.

همچنین کشور‌های در حال توسعه می‌گویند کشور‌های ثروتمند که خود، مهمترین تولیکنندگان گاز‌های کربنی بعد از انقلاب صنعتی بوده‌اند، اکنون با اعمال محدودیت‌های اقلیمی در عمل، راهی را که خود پیموده‌اند برای کشور‌های دیگر می‌بندند و آن‌ها را وادار به پرداخت تاوان گاز‌های گلخانه‌ای می‌کنند که کشور‌های ثروتمند در گذشته تولید کرده‌اند. اقتصادی بودن یا نبودن انرژی‌های جایگزین برای نفت و گاز برای مصرف نیروگاه‌های برق را باید در چارچوب سیاست سبد انرژی مورد سنجش قرار داد. هر تحلیلی برای مقرون به صرفه بودن یا نبودن انرژی‌های نو برای تولید برق، خارج از این چارچوب ناقص و نادرست است.

امروز حرکت اقتصاد‌های توسعه یافته به سوی برخورداری از سبد انرژی است. اکنون در دنیا برخلاف گذشته به انرژی‌های نو به چشم انرژی جایگزین کامل انرژی فسیلی نگاه نمی‌شود. بلکه صرفا هدف از توجه به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، کاستن از سهم انرژی‌های فسیلی و ارتقا امنیت انرژی است.

براساس این گزارش ایران نیز باید برای پایبندی به این موضوع باید سهم استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. زمانی این مهم محقق خواهد شد که ایران در حوزه انتقال تکنولوژی محدودیتی نداشته و تحریم‌ها مانع از دسترسی ما به این تکنولوژی‌ها نشود، ضمن اینکه در شرایط خاصی می‌توانیم اجرای تعهدات مشروط مذکوررا به عنوان اهرم مثبت استفاده کنیم و درخواست کنیم که بر اساس تعهدی که داریم نیاز به این تکنولوژی‌ها داریم، تا شاید از طریق سازمان ملل بتوانیم دریافت برخی فن آوری‌ها را تسهیل کنیم. البته پر واضح است که نیل به این اهداف مستلزم بهره گیری از دیپلماسی قوی و برقراری روابط مستحکم با سایر کشور‌های دنیا است.

به گزارش نبض انرژی سازمان ملل به دنبال آن است که دمای زمین بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش نیابد. به گفته دانشمندان، برای دستیابی به چنین هدفی، لازم است تا انتشار جهانی کربن تا پایان این دهه ۴۵ درصد پائین‌تر از سطح سال ۲۰۱۰میلادی باشد. صرف‌نظر از دوره کوتاه‌مدت قرنطینه کرونا، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.