استفاده از لامپ کم مصرف راهکاری مناسب برای کاهش مصرف برق
استفاده از لامپ کم مصرف راهکاری مناسب برای کاهش مصرف برق
جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با انواع فوق کم‌مصرف شاید کمی هزینه‌بر به نظر برسد، اما با توجه به کاهش مصرف چشمگیر این لامپ‌ها و همچنین طول عمر چند برابری آن‌ها، به طور قطع این اقدام سرمایه گذاریی ارزنده در نظام اقتصادی خانواده، اداره‌ها و حتی فضاهای عمومی و تجاری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «مصطفی رجبی مشهدی» مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران روزهای اخیر گفته بود: مصرف برق در کشور از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۱۳ فروردین چهار درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف شده و بیشترین مصرف برق  از ابتدای سال تا روز ۱۳ فروردین در استان‌های تهران، فارس و زنجان ثبت شده است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: رشد مصرف برق در تهران، فارس و زنجان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ درصد بوده است .

اکنون وزارت نیرو در گزارشی راهکارهای کاهش مصرف برق را برای عموم جامعه معرفی کرده است که یکی از این راهکارها استفاده از لامپ های فوق کم مصرف است.

در این گزارش آمده است: کارشناسان انرژی معتقدند بخش عمده مصرف برق خانگی در فصل گرم سال عموماً به ۳ وسیله پرکاربرد یعنی “کولر”،”یخچال” و “روشنایی” اختصاص دارد، به گونه‌ای که یخچال و فریزر به تنهایی ۳۵ درصد، کولر ۳۵ درصد و روشنایی ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. بنا بر برخی آمارها بخش خانگی، تجاری، اداری و عمومی کشور بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، بخش عمده مصرف برق به بخش مولد یعنی تولید و صنعت اختصاص می‌یابد و صرف به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشورها می‌شود.

جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با انواع فوق کم‌مصرف شاید کمی هزینه‌بر به نظر برسد، اما با توجه به کاهش مصرف چشمگیر این لامپ‌ها و همچنین طول عمر چندین برابری آن‌ها، به طورقطع این اقدام سرمایه گذاریی ارزنده در نظام اقتصادی خانواده، اداره ها و حتی فضاهای عمومی و تجاری خواهد بود.
بنابراین جهت صرفه‌جویی انرژی در سیستم‌های روشنایی، هنگام خرید و استفاده موارد زیر را مورد توجه قرار دهید.

برای خرید سیستم روشنایی حتی‌الامکان از لامپ‌های (فوق کم‌مصرف) استفاده کنید. گرچه قیمت اولیه خرید این لامپ‌ها بیشتر است اما در بلندمدت صرفه‌جویی هزینه بسیاری را در بر خواهد داشت و تنها ۱۰ درصد انرژی مصرفی یک لامپ عادی را برای تولید نور استفاده می‌کنند، علاوه بر این‌که ۸ تا ۱۲ مرتبه بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای عمر می‌کند.

دقت داشته باشید که از لامپ‌های فوق کم‌مصرف استاندارد استفاده کنید و در هنگام استفاده از سیستم روشنایی نیز موارد زیر را مدنظر داشته باشید:  لامپ اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، خاموش شوند.

استفاده از پرده و رنگ‌های روشن برای دیوارها می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. سیم‌ها، پریزها و کلیدهای برق را به‌موقع بررسی کرده و طبق برنامه منظمی حباب‌ها، قاب‌ها و لامپ‌ها تمیز شود تا از بازدهی نوری آن‌ها کاسته نشود.

بهتر است روشنایی در هنگام مطالعه و محل کار حداکثر مجاز را دارا بوده و در فضاهایی نظیر راه‌پله‌ها از حداقل مجاز روشنایی موردنیاز استفاده شود، از روشنایی موضعی استفاده کنید؛ یعنی به‌جای روشن کردن کل فضا، تنها قسمتی از آن را که استفاده از نور در آنجا ضروری است روشن نگه‌دارید.

برای جلوگیری از روشن شدن تمام لامپ‌های لوستر از کلید دوبل استفاده کنیدو با نصب کلیدهای زمان‌دار یا چشم الکترونیکی در نواحی کم رفت‌وآمد مانند انبار، راه‌پله‌ها و … با خاموش کردن لامپ‌ها می‌توانید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

منبع: پاون