چگونه می‌توان از کولر‌های آبی و گازی بیشترین بهره‌وری را در زمان مصرف داشت؟
چگونه می‌توان از کولر‌های آبی و گازی بیشترین بهره‌وری را در زمان مصرف داشت؟
کارشناسان انرژی معتقدند بخش عمده مصرف برق خانگی در فصل گرم سال به کولر‌های آبی و گازی اختصاص دارد، بنابراین قبل از مصرف به منظور کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از خاموشی‌ها باید آن‌ها را سرویس کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» همه ساله به ورود به فصل گرما مصرف انرژی در کشور روند افزایشی پیدا می‌کند و برهمین اساس وزارت نیرو به منظور کاهش مصرف انرژی و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا همه ساله محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند. براساس این گزارش محدودیت‌هایی که در سال گذشته و در اوج گرمای تابستان منجر به خاموشی‌های گسترده در کشور شد و در صورت عدم همکاری تمامی بخش‌های کشور اعم از خانگی، اداری، تجاری و … می‌تواند به روز‌های گرم تابستان امسال نیز تسری یابد.
بسیاری از کارشناسان علت خاموشی‌ها را علاوه بر مصرف بی‌رویه از سوی مشترکان و نیز عدم افزایش ظرفیت تولید و به روزرسانی تجهیزات کاربردی در این حوزه عنوان می‌کنند.

کارشناسان انرژی معتقدند بخش عمده مصرف برق خانگی در فصل گرم سال به ۳ وسیله پرکاربرد یعنی “کولر”، “یخچال” و “روشنایی” اختصاص دارد، به گونه‌ای که یخچال و فریزر به تنهایی ۳۵ درصد، کولر ۳۵ درصد و روشنایی ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. بنا بر برخی آمار‌ها بخش خانگی، تجاری، اداری و عمومی کشور بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته، بخش عمده مصرف برق به بخش مولد یعنی تولید و صنعت اختصاص می‌یابد و صرف به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور‌ها می‌شود.

برهمین اساس شاید بد نباشد که به نحوه صحیح استفاده از لوازم برقی، به‌خصوص آن دسته از وسایلی که بخش عمده مصرف برق منازل را به خود اختصاص می‌دهند، مروری دوباره داشته باشیم، چراکه روزمره شدن برخی عادات ممکن است سبب فراموشی اصول و استاندارد‌ها استفاده صحیح از امکانات زندگی شود، امکاناتی که به بهای بسیار گزاف از جمله هزینه کرد منابع تجدیدناپذیر انرژی کشور مانند نفت و گاز به دست آمده و بعضاً با سهل‌انگاری و بی‌توجهی هدر رفته و اتلاف می‌شوند.
برای اینکه مصرف بهینه را در تابستان داشته باشیم در مرحله نخست باید کولرآبی یا گازی را قبل از راه‌اندازی سرویس دهی کامل کنیم. امروزه گرایش استفاده از کولر‌های گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها حتی در مناطق معتدل کشور در سال‌های اخیر رو به فزونی است، این در حالی است که کولر‌های آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای مناطق عادی کشور به شمار می‌روند.

سرویس منظم و دوره‌ای کولر، شستشو و تعویض به‌موقع پوشال‌های آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.
در عین حال مهم‌ترین نکته درباره کولر‌های آبی که مصرف برق آن را تا بیش از ۵۰ درصد کم کرده و به همان نسبت رقم قبض ما را نیز کاهش می‌دهد، استفاده از “دور کند” است. شاید فکر کنید که این کار در روز‌های خیلی گرم شدنی نیست، اما هر مشکل راه‌حلی دارد. کافی است یک سایه بان روی کولر نصب کنیم و ضمن عایق‌بندی مناسب کانال‌ها، از بسته بودن در‌ها و پنجره‌ها مطمئن شویم تا از ورود هوای گرم به داخل منزل و اتلاف هوای خنک جلوگیری شود.

در هنگام خرید کولرآبی به برچسب مصرف انرژی توجه کنیم و کولر را با توجه به برچسب انرژی، مشخصات فنی و متناسب با نوع نیاز خریداری کنیم.
استفاده هم‌زمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند، موجب بالا رفتن دمای خانه شده و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

در کنار کولر‌های آبی در برخی از مناطق کشور از کولر‌های گازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید نحوه کارکرد آن‌ها قبل از اوج گرما مورد بازبینی قرار داد. کارشناسان دمای آسایش را برای کولر‌های گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه می‌دانند به اعتقاد آن‌ها سرویس به‌موقع کندانسور کولرگازی و شست و شوی مداوم فیلتر‌ها و شبکه داخل کولر موجب صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق می‌شود.
درزگیر مناسب اطراف کولر، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید نیز تأثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.
خاموش کردن یک کولرگازی در منزل موجب کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق خانوار می‌شود.