آیا بازار جهانی نفت طی روز‌های آینده به تعادل خواهد رسید؟
آیا بازار جهانی نفت طی روز‌های آینده به تعادل خواهد رسید؟
بشکه‌های سیاه به دلیل تحولات منطقه‌ای و جنگ روسیه و اوکراین و نیز آزادسازی ذخائر نفتی آمریکا با نوسانات قیمتی مواجه شده است حال این سوال پیش می‌آید که آیا بازار جهانی روی خوشی به طلای سیاه نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طلای سیاه به دلیل تحولات منطقه‌ای طی چند روز گذشته روند کاهشی را پشت سرگذاسته است و این مهم بیشتر به دلیل آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر آمریکا بوده است به جز آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی هم نیز اعلام کرد که حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگر را آزاد می‌کند تا بهای جهانی سوخت را کاهش دهد. همچنین در روز‌های گذشته خبر بازگشت دکل‌های نفتی آمریکا نیز موجب شد که قیمت نفت کمی روند نزولی به خود بگیرد، زیرا کارشناسان انرژی معتقدند آمریکایی‌ها دنبال افزایش تولید نفت شیل هستند. به همین دلیل قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال در بازار امروز نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته با ۴ دلار ۲۴ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۷۸ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۰۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازار‌های جهانی با ۵ دلار و ۳۱ سنت افزایش به ۱۰۴ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵۵۵ درصد افزایش را تجربه کرد.

قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با افزایش ۱.۰۱ درصد یا ۱ دلار و ۹ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۱۱.۸۹ درصدی یا ۱۴ دلار و ۶۸ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۲۷.۵۲ درصدی یا ۲۳ دلار و ۴۸ سنتی روبرو شده است.

از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با افزایش ۰.۳۵ درصدی یا ۳۶ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با کاهش ۱۲.۵۸ درصدی یا ۱۵ و ۰۵ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایش ۲۸.۲۸ درصدی یا ۲۳ دلار و ۰۶ سنتی روبرو شده است.

احتمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو در پی درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و به‌دنبال آن تشدید نگرانی‌ها درباره اختلال در زمینه عرضه نفت، قیمت‌های جهانی نفت خام را افزایش داد، در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب نیز به درازا کشیده است.