تاثیر افزایش صادرات نفت بر معیشت مردم چه بود‌
تاثیر افزایش صادرات نفت بر معیشت مردم چه بود‌
افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم با پوشش خلا بیش از 227 هزار میلیارد تومانی کسری بودجه، نقش موثری در جلوگیری از تشدید مضاعف تورم در سال 1400 داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پس از گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم، اخبار امیدوارکننده‌ای درباره رقم و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی در فضای رسانه‌ای منتشر شد.

طبق اظهارات وزیر نفت و آمار 11 ماهه گمرک ایران، وضعیت درآمدهای نفتی کشور در سال 1400 به صورت چشمگیری رو به بهبود بوده و به شرح زیر تغییر کرده است:

  • صادرات نفت خام در دولت سیزدهم از نظر حجمی 40 درصد نسبت به دولت گذشته افزایش یافته است که این موضوع در کنار افزایش قیمت نفت و وصول برخی مطالبات نفتی گذشته، درآمدهای نفتی کشور را چندین برابر کرده است؛ به طوری که میانگین صادرات روزانه 1 میلیون بشکه در سال 1400 محقق شده است.
  • صادرات میعانات گازی در دولت سیزدهم از نظر حجمی 3 برابر شده است و به بالای 200 هزار بشکه در روز رسیده است.
  • صادرات گاز طبیعی در سال 1400 از نظر ارزش و حجم به ترتیب 84 و 91 درصد افزایش یافته است. وصول درآمدهای گازی ایران نسبت به سال 99 حدودا 5 برابر شده است و به عدد 4.8 میلیارد دلار رسیده است.

این اخبار امیدوارکننده درباره درآمدهای نفتی کشور یک سوال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند، اینکه «چرا با وجود بهبود اوضاع صادرات نفت، تغییر محسوسی در معیشت مردم ایجاد نشده است؟» در ادامه این گزارش سعی می‌شود به این سوال پاسخ داده شود.

*مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران با صادرات نفت حل نمی‌شود

یک پاسخ ساده به این پرسش این است که در گذشته که «کسری بودجه» و «خلق نقدینگی بانکی» به عنوان عوامل اصلی ایجاد «تورم» به میزان فاجعه‌بار فعلی نبود، ایران روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کرد تا بتواند وضعیت اقتصادی خود را در حالت مطلوب نگه‌‎دارد.

در شرایط فعلی و با روی کارآمدن دولت سیزدهم، هر چند صادرات نفت، میعانات گازی و گاز طبیعی ایران افزایش داشته، اما همچنان به مقادیر قبل از تحریم‌ها نرسیده است. هچنین در سال‌های گذشته نه تنها هیچ اصلاح ساختاری در نظام بودجه و بانک کشور رقم نخورده، بلکه مشکلات با شدت بیشتری تعمیق یافته است و به طور مثال حجم نقدینگی (بدون پشتوانه) 8 برابر شده است.

منبع: فارس