دریچه‌های سد زاینده رود از امشب بسته می‌شود
دریچه‌های سد زاینده رود از امشب بسته می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: با اتمام توزیع ۱۰ روزه آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق، خروجی سد زاینده رود از امشب کاهش می‌یابد.

به گزارش«نبض انرژی» مهران زینلیان گفت: برغم تمایل‌مان به تداوم جریان زاینده‌رود در شهر اصفهان، اما با توجه به اینکه ذخیره آب پشت سد محدود است امکان رهاسازی و تداوم جریان زاینده رود نیست.

وی افزود: برای این منظور حتی شب گذشته جلسه‌ای با نمایندگان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و کشاورزان برگزار شد اما وضعیت ذخیره سد اجازه رهاسازی آب برای مدت بیشتر را نمی‌دهد و از این رو با اتمام توزیع ۱۰ روزه آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان، خروجی سد زاینده رود از امشب کاهش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در این باره حتی طبق روندی که باید سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان به توافق برسند و سپس آب منطقه‌ای تأیید کند، این اتفاق نیافتاد و به بیان دیگر شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی که دو ارگان تخصصی هستند جریان دائمی را تأیید نکردند، در حالی که ما با توجه به فرونشست زمین در اصفهان، محیط‌زیست و نشاط مردم مایل بودیم آب رهاسازی شود اما آبی پشت سد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان در مصاحبه با این خبرگزاری گفته بود که با توجه به اینکه کشت امسال کشاورزان شرق عمدتاً گندم است از ابتدای فروردین نیاز به آبیاری دارد و اراضی شرق تا ۷۵ ام (نیمه خرداد) باید طی چند نوبت آب دریافت کنند تا محصول گندم آسیب نبیند.

خروجی سد زاینده رود از بامداد پنجم فروردین ماه به منظور توزیع آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان به مدت ۱۰ افزایش یافت.

۱۲ بهمن سال گذشته نیز به مدت ۱۰ روز آب از سد زاینده رود به سمت اراضی کشاورزی شرق اصفهان برای نوبت اول کشت پاییزه رها سازی شده بود و حدود ۳۰ درصد از اراضی این منطقه زیر کشت گندم و گلرنگ رفت.

منبع: مهر