احتمال افزایش قیمت نفت عربستان برای فروش به آسیا
احتمال افزایش قیمت نفت عربستان برای فروش به آسیا
به دنبال تقویت قیمت شاخص نفت دبی در ماه گذشته، انتظار می رود عربستان در ماه آوریل قیمت انواع نفت فروشی خود در بازار آسیا را افزایش دهد.

به گزارش نبض انرژی، رویترز به نقل از چند منبع تجاری نوشت به دنبال تقویت قیمت شاخص نفت دبی در ماه گذشته، انتظار می‌رود عربستان در ماه آوریل قیمت انواع نفت فروشی خود در بازار آسیا را افزایش دهد.

به گفته چهار منبع پالایشگاهی، قیمت رسمی فروش (OSP) برای نفت سبک عربستان در ماه آوریل می تواند تغییر نکند یا تا 35 سنت در هر بشکه به نسبت ماه گذشته افزایش یابد.

سه نفر از 4 نفری که در نظرسنجی رویترز در این باره شرکت کردند، گفتند انتظار می رود با توجه به کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، عربستان قیمت نفت سنگینش را بیش از نفت سبک افزایش دهد.

کم تر بودن عرضه نفت سنگین در بازار و حاشیه سود بالای سوخت، قیمت نفت ترش شاخص دبی و عمان را در ماه جاری میلادی بالاتر از قیمت نفت برنت قرار داده است.

همچنین از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت، توقف عرضه نفت از یکی از بزرگ ترین میدان‌های نفتی جهان یعنی السفانیه عنوان شده است که نفت سنگین عربستان از آن تامین می شد. مدیر ارشد اجرای آرامکوی عربستان روز سه شنبه گفت که این میدان دوباره به فعالیت بازگشته است.

به گفته منابع آگاه، نفت سنگین عربستان برای ماه آوریل احتمالا تا 50 سنت در هر بشکه افزایش می یابد.

یک منبع آگاه در یک پالایشگاه شمال آسیا گفت: «آنها ماه گذشته قیمت ها را افزایش دادند و من مطمئن نیستم که چه میزان اختلال در عرضه نفت ایران و ونزوئلا هم اکنون بر قیمت ها تاثیر گذاشته است.»

به گفته شرکت کنندگان در نظر سنجی رویترز، انتظار می رود نفت بسیار سبک عربستان 20 تا 25 سنت در هر بشکه افزایش یابد. قیمت رسمی نفت عربستان معمولا پنجم هر ماه منتشر می شود و قیمت های نفت ایران، کویت و عراق را تعیین می کند و بر بیش از 12 میلیون بشکه نفت در روز به مقصد آسیا تاثیر می گذارد.

شرکت دولتی نفت آرامکوی عربستان، قیمت های نفتش را بر اساس پیشنهادهای مشتریانش و پس از محاسبه تغییرات در حجم نفتش طی ماه گذشته و همچنین بر اساس سود و قیمت محصولات تعیین می کند.

  • منبع خبر : تابناک