جای خالی فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب
جای خالی فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب
کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه کمبود آب تنها شامل ایران نمی‌شود بلکه این مهم دامنگیر برخی از کشورها نیز شده است، گفت: برای مقابله با این معضل باید از منابع آبی به درستی استفاده کرد. افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب،استفاده از منابع آبی موجود به صورت اصولی می‌تواند از اصلی‌ترین راه‌کارهای مقابله با بحران آب باشد.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» زندگی تمامی موجودات زنده مانند انسان‌ها، جانوران وگیاهان بطور مستقیم به آب وابسته است. آب نه تنها برای مصارف آشامیدن وکارهای روزمره کاربرد دارد بلکه برای حل مشکلات صنایع وکاربردهای کشاورزی نقش مهی دارد و برای مدیریت مصرف آن باید برنامه‌ریزی کرد. طی سال‌های اخیر اکثر کشورها منجمله ایران به دلیل کمی بارش و آلودگی منابع آبی و مصرف بی‌رویه و استفاده نادرست از منابع زیرزمینی با تنش آبی مواجه هستند. این مهم سبب شده تامین آب بهداشتی به یکی از دغدغه های اساسی جامعه جهانی تبدیل شود.
بنابراین با نگاهی به مشکلات تامین آب در کشور و نیز اهمیت تصفیه پساب‌های خانگی وصنعتی، استفاده از فناوری های نوین ضروری به نظر می رسد.
در همین راستا محمدرضا کیانیان کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه کمبود آب تنها شامل ایران نمی‌شود بلکه این مهم دامنگیر برخی از کشورها نیز شده است، اظهار کرد: برای مقابله با این معضل باید از منابع آبی به درستی استفاده کرد. کشاورزی سنتی باید جای خود را به کشاورزی مدرن بدهد. همچنین افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب،استفاده از منابع آبی موجود به صورت اصولی می‌تواند از اصلی‌ترین راه‌کارهای مقابله با بحران آب باشد.
وی اضافه کرد: اصلاح مدیریت مصرف و استفاده از کنتورهای هوشمند و فناوری‌های نوین، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای مدیریت منابع آبی یک منطقه محسوب می‌شود؛ استفاده از فناوری‌های مرتبط با آب درحوزه‌های مدیریت مصرف، ارائه خدمات و تامین آب،بیشترین تاثیر را بر پایداری و مدیریت منابع آب دارد.دراین حوزه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود.
این کارشناس گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های کارآمد آبی، تجهیزات کاهنده مصرف، افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، به‌کارگیری ابزارهای تعرفه‌ای و هنیز رویکردهای مدیریتی بهینه باعث می‌شود که آب از یک کالای مصرفی به یک کالای ارزشی تبدیل شود. همچنین با بهبود راندمان مصرف آب، از هدر رفت و نابودی این منابع می‌توان جلوگیری کرد.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای درگیر با چالش کم آبی به وسیله تکنولوژی‌های جدید توانسته‌اند بر بخش زیادی از مشکلات این حوزه غلبه کنند و فناوری در این عرصه بسیار راهگشا حاضر شده است، انتظار می‌رود دامنه حمایت و توجه از دستاوردهای محققان این حوزه بیش از پیش گسترش یابد تا شاهد تجلی هر چه بیشتر فناوری‌ها و توان داخلی در عرصه عمل و کاربرد باشیم.