اوج تقاضای نفت در راه است
اوج تقاضای نفت در راه است
آخرین یادداشت اتاق فکر Carbon Tracker هشدار می دهد که اوج تقاضا برای نفت زودتر از تفکرات از راه می رسد و می تواند به دارایی های سرگردان و زیان های هنگفت منجر شود.

به گزارش نبض انرژی، ممکن است در حال حاضر افزاش تقاضای نفت آنقدرها ملموس نباشد؛ زیرا انرژی در همه اَشکال تقاضای زیادی دارد که از رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کووید نشات گرفته است. اما تغییرات آب و هوا باعث سقوط سریع در اواسط دهه می شود، زیرا انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی جهان از سوخت های فسیلی پیشی گرفته اند.
تغییر اقلیم باعث می شود سرمایه گذاری مدیریت شده برای محدود کردن ضررها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، تحقیقات اخیر BloombergNEF نشان می دهد که بسیاری از مدیران نظرات خود را در مورد کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی معکوس کرده اند. درخواست‌هایی برای افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری در نفت وجود دارد، زیرا تقاضا و قیمت‌گذاری در حال افزایش است؛ بنابراین کاهش تولید جهانی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی به خطر می‌افتد.
اتاق فکر Carbon Tracker پیامدهای مالی سناریویی را بررسی می‌کند که در آن تقاضای نفت در کوتاه‌مدت قبل از کاهش سریع در اواسط دهه رشد می‌کند. سهامداران ممکن است 530 میلیارد دلار از سرمایه خود را در این دهه تحت یک سناریوی سرمایه گذاری بالا از دست بدهند. در حالی که تقاضا شروع به کاهش می کند و قیمت نفت به حدود 40 دلار کاهش می یابد. این مبلغ دو برابر خواهد شد و 30 دلار در هر بشکه خواهد بود.
نفت کافی برای پاسخگویی به افزایش تقاضای کوتاه مدت وجود دارد. اوپک باید ظرفیت اضافی خود را با شدت بیشتری به کار گیرد تا حتی از قیمت‌های بالاتر از امروز جلوگیری کند. این همان چیزی است که می تواند جلوی جهش قیمت نفت به بیش از 80 دلار را بگیرد. بدون اتخاذ تصمیم مناسب، قیمت های بالاتر می تواند چندین سال ادامه یابد.