سهم یک درصدی ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر/ بایدعزم ملی برای توسعه انرژی پاک در بین مسئولان ایجاد کرد
سهم یک درصدی ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر/ بایدعزم ملی برای توسعه انرژی پاک در بین مسئولان ایجاد کرد
کارشناس حوزه انرژی تجدیدپذیر گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عدم تخصیص بودجه و نیز به روز نبودن در خصوص فناوری‎های نوین در زمینه افزایش بازدهی و عدم اعتماد به توانمندی بخش خصوصی است؛ در حالی که می‌توان با تخصیص بودجه و ایجاد سازوکارهایی مشارکت بخش خصوصی را به شدت افزایش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند کمبود برق کشور را نجات دهد استفاده تکنولوژی‌های نوین به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر است. این مهم زمانی در کشور تحقق پیدا می‌کند که دولت در این زمینه اعتبارات خاصی را اختصاص دهد و در کنار آن از توانمندی بخش خصوصی نیز استفاده کند.
براساس آمارهای حاصله باید گفت که انرژی‌های تجدید‌پذیردومین منبع انرژی در تولید برق جهانی است. این منابع ارزشمند تجدیدپذیر پس از زغال سنگ و گاز طبیعی و بالاتر از هسته‌ای قرار دارند. به طور متوسط در جهان ظرفیت نیروگاهی که از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، ۳۰ درصد است که در برخی کشورها این عدد نیز به ۸۰ درصد نیز می‌رسد اما در ایران تجدیدپذیرها تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را در بر گرفته اند.
براساس بررسی‌های انجام شده امکان تامین ۱۴۰ هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها وجود دارد که از این میزان ۱۰۰ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی می‌شود. اما متاسفانه هنوز به رقم ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه نصب شده نیز نرسیده‌ایم.
طبق گفته رئیس سازمان ساتبا در حال حاضر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صرفا از طریق منابع مالی دولتی در حال انجام است، این را یک آسیب جدی و محدودیت برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور دانست و تاکید کرده که تنوع بخشی به سبد تامین مالی این حوزه بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ این در حالیست که به گفته متخصصان، با توجه به اهمیت چنین موضوعی، بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید بتوانند از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی آب و حتی انرژی زمین‌گرمایی که در مقایسه با انرژی‌های فسیلی آلودگی زیست‌محیطی کمتری را برجا می‌گذارند، به‌عنوان منابعی برای تأمین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنند. انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان انرژی‌های پاک و به‌دوراز آلودگی زیست‌محیطی می‌توانند در کاهش انتشار گازهای آلاینده همچون دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی ایفا کنند.
سیدمحمد موسوی کارشناس حوزه انرژی تجدیدپذیر در گفتگو با خبرنگار« نبض انرژی» گفت: یکی از دلایل عقب ماندگی ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عدم تخصیص بودجه و نیز به روز نبودن در خصوص فناوری‎های نوین در زمینه افزایش بازدهی و عدم اعتماد به توانمندی بخش خصوصی است در حالی که می‌توان با تخصیص بودجه و ایجاد سازوکارهایی مشارکت بخش خصوصی را به شدت افزایش داد.
وی ادامه داد: امروزه پیشرفت‌های علمی و فناوری، تأثیرگسترده‌ای بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار دارد بنابراین استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان سهم بکارگیری از انرژی سبز و تجدیدپذیر را توسعه داد.
موسوی یادآور شد: ایران برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مستعد است.جایگزینی تدریجی انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی با سوخت‌های فسیلی برای کشور به دلیل ارزش افزوده‌ای که به همراه دارد یک اقدام موثر و در عین حال ضروری است. این مهم سبب می‌شود که ایران در درازمدت امنیت انرژی خود را افزایش دهد و لازمه این کار تغییر مسیر از سمت سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک است.
براساس این گزارش طبق گفته وزیر نیرو موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، بوده است تا جاییکه این موضوع در قانون بودجه سال 1401 نیز مورد توجه قرار گرفته است چرا که رشد اقتصادی در شرایط فعلی محقق نمی‌شود مگر با توسعه فراگیر صنعت انرژی که نیازمند توجه اساسی است.
همچنین مجموعه دولت امروز در حال حرکت رو به جلو بوده و از اقدامات مربوط به صنعت تجدیدپذیر حمایت لازم را انجام می‌دهد که اختصاص ردیف خاص و مستقل در قانون بودجه سال 1401 نشان‌دهنده این موضوع است. برهمین اساس حدود 3 هزار میلیارد تومان در ماده 12 لایحه بودجه مختص تجدیدپذیر درنظر گرفته شده که از نظر اعتبار، رقمی بی‌سابقه است.