رفع یکی از دغدغه‌های صنعت نفت با بومی‌سازی تجهیزات توسط دانش‌بنیان‌ها
رفع یکی از دغدغه‌های صنعت نفت با بومی‌سازی تجهیزات توسط دانش‌بنیان‌ها
کارشناس صنعت نفت گفت: امروزه شرکت‌های داخلی به ویژه دانش‌بنیان‌ها به دانش فنی تولید تجهیزات کلیدی صنعت نفت و گاز دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آنها از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» ایران از لحاظ دارا بودن منابع غنی نفت و گاز یکی از کشورهایی که همه در عرصه بین‌المللی پیشتاز بوده و این مهم سبب شد که برخی از کشورها با اعمال تحریم‌ها مانعی را برسرراه توسعه این صنعت استراتژیک ایجاد کنند؛ چرا که در گذشته اکثر کشورهای خارجی در حوزه تولید تجهیزات نفتی در کشور فعالیت می‌کردند به همین دلیل فکر می‌کردند که با اعمال تحریم می‌توانند جلوی پیشرفت و توسعه این صنعت را بگیرند غافل از اینکه ایران علاوه بردارا بودن این نعمت خدادادی از نیروی انسانی ماهر و متخصص برخوردار است و این مهم سبب شده که در عرصه تولید و تهیه اقلام مورد نیاز صنعت نفت وگاز مشکلی ایجاد نشود.
باید اذعان کردن که با توانمندی داخلی ایران توانست این تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصت مبدل سازد. نمونه بارز آن این است که سازندگان تجهیزات و قطعات و پیمانکاران داخلی صنعت نفت در زمان اوج تحریم توانستند با اتکا به توان داخلی پروژه‌های بزرگ را به ثمر برسانند. این در حالی بود که شرکت‌های خارجی قبل از انقلاب اسلامی صفر تا ۱۰۰ تجهیزات و دستگاه‌های سبک و سنگین یک پروژه را از کشور خود و یا کشوری ثالث دیگری وارد ایران می‌کردند. این در حالی است که به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، هم‌اکنون ۸۲۰ شرکت عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت هستند که ۸۵ درصد نیاز صنعت نفت کشور را تأمین می‌کنند. این خودکفایی تنها در زمینه دستیابی به ساخت و تولید تجهیزات نیست و امروز شرکت‌های داخلی به دانش فنی تولید تجهیزات نیز دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آنها از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود. این دستاوردها به‌واسطه بخش‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های ایرانی به‌دست آمده است. در کنار این مهم یکی از بزرگترین دستاورد صنعت نفت کشور شناسایی 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بومی سازی شده است.
محمدرضا حسینیان کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در همین رابطه گفت: یکی از مهمترین الزامات و ضرورت‌های صنعت نفت در دهه‌های گذشته با توجه به فشارها و محدودیت‌های سیاسی، توسعه ساخت داخل تجهیزات راهبردی صنعت نفت و کاهش وابستگی به خارج در این حوزه است. اگرچه این دغدغه در همه دولت‌ها وجود داشته اما این دغدغه در کشور به یک باور اصلی در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی تبدیل شده و گام‌های بزرگی در جهت تحقق آن برداشته شده است.
وی تصریح کرد: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان هم اکنون اکثر تجهیزات کلیدی این صنعت با توان داخلی طراحی و ساخته می‌شود تا جاییکه این تجهیزات همسو با کالاهای مشابه ساخت خارجی است حتی از نظر کیفیت بالاتر از آنهاست.
حسینیان خاطرنشان کرد: همچنین شرکت‌های داخلی فرصت انتقال فناوری و جذب سرمایه و مشارکت بخش‌های داخلی و خارجی را پیدا کرده‌اند. در واقع همه زمینه‌ها برای فعالیت آنها با توجه به قوانین و ابلاغیه‌ها در حمایت از ساخت داخل در وزارت نفت مهیاست.