این کشف جدید دانشمندان به اقتصاد سبز کمک می کند
تحقیقات جدید می تواند منجر به استخراج هدفمند فلزات شود که برای گذار ما به اقتصاد سبز ضروری است.

به گزارش نبض انرژی، دانشمندان مکانیسمی را شناسایی کرده‌اند که از طریق آن فلزات مهم، که برای تولید فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر حیاتی هستند؛ از گوشته زمین به پوسته منتقل می‌شوند.
این تیم از جمله محققان دانشگاه کاردیف، یک منطقه طلایی را در پایه پوسته زمین کشف کرده اند که در آن دمای معتدل دقیقاً در حدود 1000 درجه سانتیگراد است تا فلزات به سطوح کم عمق تر در نزدیکی سطح منتقل شوند، جایی که می توان آنها را استخراج کرد.
فلزات مورد بحث به ویژه مس، کبالت، تلوریم و پلاتین به دلیل استفاده از آنها در سیم کشی برق و فناوری هایی مانند دستگاه های ذخیره باتری، پنل های خورشیدی و سلول های سوختی بسیار مورد توجه هستند.
تیم دانشمندان با انتشار یافته‌های این تحقیق در مجله Nature Communications، امیدوار است که نتایج به اقدامات هدفمندتر، کم‌هزینه‌تر و سازگار با محیط‌زیست برای کشف و استخراج فلزات کلیدی منجر شود.
این فلزات عمدتاً در گوشته زمین (لایه ضخیم سنگی که بین هسته و پوسته زمین قرار دارد) در اعماق بیش از 25 کیلومتری ذخیره می‌شوند و آنها را برای بهره‌برداری غیرقابل دسترس می‌سازد.
با این حال، در بخش‌های خاصی از جهان، طبیعت می‌تواند این فلزات را از طریق جریان سنگ مایع(معروف به ماگما) که از گوشته زمین سرچشمه گرفته به سطح بیاورد. با این حال، تا کنون سفر فلزات به محل رسوب نهایی آنها نامشخص بوده است.
در مطالعه جدید، تیم یک منطقه وابسته به دما را شناسایی کردند که در پایه پوسته زمین قرار دارد و مانند یک دریچه عمل می کند و به طور متناوب اجازه می دهد تا فلزات به سمت بالا عبور کنند تا به پوسته بالایی برسند.