احداث پتروپالایشگاه نباید قربانی خام فروشی شود
احداث پتروپالایشگاه نباید قربانی خام فروشی شود
کارشناس صنعت نفت گفت: تنها راه برون از مشکلات امروز و دورزدن تحریم‌ها همچنین مبارزه با خام فروشی احداث پتروپالایشگاه در کشور است که از این طریق می‌توان مسیر توسعه را برای آینده ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» یکی از موضوعاتی که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت بحث احداث پتروپالایشگاه در داخل و خارج از کشور بود تا از طریق بتوان درآمدزایی بسیاری را نصیب کشور کرد.
حال می‌پرسید منظور از پتروپالایشگاه چیست؟ باید گفت که پتروپالایشگاه‌ها نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها است که بر تجمیع مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تاکید دارند که هدف اصلی از آن تنها تولید سوخت از بنزین، نفت و گاز نیست؛ بلکه در کنار تولید این محصولات به دنبال تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز مدنظر است.
بسیاری از کارشناسان اذعان براین دارند که احداث پتروپالایشگاه علاوه برافزایش سودآوری سبب بالا رفتن توان رقابت کشور در بازار‌های نفتی می‌شود؛ چرا که همین سود آوری مناسب زمینه افزایش توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور‌های پیشرفته است.
براساس برآوردها و آمارهای حاصله با افزایش میزان مصرف انواع سوخت‌ها در کشور روند کاهشی درآمدهای ارزی ناشی از صادرات مازاد سوخت اتفاق افتاده است، بنابراین در صورت عدم ایجاد و توسعه طرح‌های پتروپالایشگاهی در آینده‌ای نزدیک در کشور شاهد صفر شدن درآمدهای ناشی از صادرات فراورده‌های نفتی در کشور خواهیم حتی ممکن است که در آینده با کمبود سوخت مواجه شویم. برای عبور از این بحران باید مسئولان توجه جدی به این مقوله داشته باشند؛ چرا که توسعه و احداث پتروپالایشگاه می‌تواند علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها و بهره‌مندی دولت از درآمدهای پایدار منجر به اشتغال زایی و تثبیت جایگاه اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای و جهانی شود.
متاسفانه طی سال‌های اخیر با وجود تأکیدات رهبری مبنی برجلوگیری از خام فروشی به نظر می‌رسد که عزم و اراده‌ای برای احداث پتروپالایشگاه نیست با این وجود اینکه به منظور قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها در سال ۹۸ تدوین شد و اصلاحات این قانون نیز در اوایل امسال در مجلس شورای اسلامی تدوین و آئین‌نامه آن در ماه گذشته ابلاغ شد.
احسان میرزایی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار« نبض انرژی» گفت: تنها راه برون از مشکلات امروز و دور زدن تحریم‌ها همچنین مبارزه با خام فروشی احداث پتروپالایشگاه در کشور است که از این طریق می‌توان مسیر توسعه را برای آینده ترسیم کرد.
وی با اشاره به اینکه اصلاحات اساسی در قانون ساخت پتروپالایشگاه، گفت: در مجموع به نظر می‌رسد تمام آنچه از لحاظ قانونی و حقوقی مورد نیاز بوده است، توسط دولت و مجلس فراهم شده و تنها عزم و اراده مسئولان وزارت نفت که یکی از برنامه‌های اصلی خودشان را به اتمام رساندن طرح‌های پتروپالایشی عنوان کرده بودند را می‌طلبد.
میرزایی تأکید کرد: امروزه توسعه صنعت پتروپالایشگاهی ازجمله برنامه های آینده کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه‌ است به گونه‌ای که کشورهای توسعه‌یافته با ایجاد پارک های شیمیایی و صنایع پتروپالایشگاهی و ارائه‌ اعتبارات و تسهیلات مناسب و ویژه به این صنایع، زمینه رشد چشم‌گیر صنایع پتروپالایشی خود را ایجاد کرده اند. بنابراین ایران نیز به دلیل سابقه طولانی در صنعت پالایشگاهی می‌تواند گام‌های مهمی را در ساخت پتروپالایشگاهی بردارد.