ردپای انتشار کربن توسط انسان ها کجاهاست؟
ردپای انتشار کربن توسط انسان ها کجاهاست؟
محاسبه ردپای کربن یعنی تاثیری را که انسان می تواند روی سیاره بگذارد را تعیین کنیم. این رد پا به عنوان مقدار کل دی اکسید کربن یا CO2 آزاد شده در جو بر اثر نتیجه اعمال و سبک زندگی انسان اندازه گیری می شود.

به گزارش نبض انرژی، دانستن اینکه چه چیزی اندازه ردپای کربن شما را تعیین می کند، کلید درک مراحلی است که می توانید برای کاهش آن اقدام کنید.
این ردپاها بیشتر بر سه حوزه سبک زندگی تمرکز می کنند:
• خانه شما، از جمله نحوه گرمایش و انرژی آن
• عادات سفر
• آنچه مصرف می کنید، از جمله رژیم غذایی و عادات خرید
معادل دی اکسید کربن (CO2e)
واحد استاندارد برای اندازه گیری ردپای کربن معادل دی اکسید کربن یا CO2e است. این رقم معمولاً یک دوره 12 ماهه را پوشش می دهد.
همه گازهای گلخانه ای اثر گرمایش یکسانی را روی اتمسفر ایجاد نمی کنند، اما استفاده از CO2e به معنای بیان آنها بر حسب میزان دی اکسید کربنی است که منجر به همان سطح گرم شدن می شود.
در سال 2015، رهبران جهان در پاریس متعهد شدند که هدف خود را برای حفظ گرمایش زمین به کمتر از 2 درجه سانتیگراد و ترجیحاً محدود کردن افزایش آن به 1.5 درجه سانتیگراد (در مقایسه با سطوح پیش از صنعتی شدن) انجام دهند. تقریباً 200 کشور امضاکننده پیمان آب و هوای گلاسکو تصمیم گرفتند این تلاش ها را برای حفظ افزایش گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتی گراد دنبال کنند. اگر همه ما برای کاهش ردپای کربن شخصی اقداماتی را انجام دهیم؛ می توانیم در تلاش برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی که منجر به گرم شدن کره زمین می شود مشارکت کنیم.
خبر خوب این است که کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم تا ردپای کربن خود را کاهش دهیم؛ برخی کارها سریع و آسان هستند، برخی دیگر نیاز به تغییر سبک زندگی بیشتری دارند؛ اما همه اینها باعث ایجاد تفاوت می‌شوند.
خانه شما
انجام اقداماتی برای بهبود بهره وری انرژی خانه برای محیط زیست و بودجه مفید است. استفاده از انرژی کمتر به معنی انتشار کمتر و ردپای کربن کمتر است. عایق کاری برای حفظ گرما مفید است. اگر در موقعیتی هستید که می‌توانید پنل‌های خورشیدی را در خانه خود نصب کنید آن را نادیده نگیرید.
عادات سفر شما
از نظر حمل و نقل و سفر، تغییرات عمده ای در سبک زندگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. اگر مکررا با هواپیما سفر می کنید سعی در کم کردن آن داشته باشید. رانندگی با یک وسیله نقلیه الکتریکی یک امر مثبت است، اما هنوز برای همه ممکن نیست. تایرهای خودرو را به درستی باد کرده و وزن اضافی را از بین ببرید، که هر دوی اینها راندمان سوخت را بهبود می بخشد و منجر به انتشار گازهای گلخانه ای کمتر می شود و به پاکسازی هوا کمک می کند. حمل‌ونقل عمومی هم گزینه مناسب و خوبی است.
بنابراین همانطور که بهبود بهره وری انرژی فقط به معنای استفاده از انرژی است که واقعاً به آن نیاز دارید؛ خرید کمتر غذا و سایر کالاهای فاسد شدنی، لباس، اسباب بازی، وسایل خانه و به طور کلی چیزهای کمتر، به معنای انتشار کمتر است.
رژیم غذایی و عادات خرید
در مورد خرید لباس هم افراط نکنید زیرا همین مورد ساده نیز به افزایش دی اکسید کربن کمک می کند. مراقبت بهتر از لباس باعث دوام بیشتر آن می‌شود، بنابراین می‌توانید آن را بفروشید، هدیه دهید یا زمانی که دیگر مناسب شما نیست، آن را تعویض کنید.
وقتی لباس جدیدی می‌خرید، به دنبال لباس‌هایی باشید که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. برای شستشو هم لباس ها را در دمای پایین بشویید و در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی کنید. در صورت امکان، به جای استفاده از خشک کن، لباس ها را آویزان کنید تا خشک شوند. رژیم غذایی شما نیز روی ردپای کربن تأثیر دارد.
در بسیاری از زمینه‌های زندگی شما، گام‌های کوچک می‌توانند به شما کمک کنند. اگر امکان دارد به جای آسانسور، از پله ها استفاده کنید که در غیر این صورت باعث افزایش استفاده انرژی برق می شود.