آیا فناوری نانو حریف کاهش آلاینده‌های زیستی محیطی می‌شود؟
آیا فناوری نانو حریف کاهش آلاینده‌های زیستی محیطی می‌شود؟
امروزه اکثر کشورها با استفاده از تکنولوژی و فناوری نوین تحول عظیمی را در عرصه کاهش معضلات آلاینده‌های زیست محیطی ایجاد کرده‌اند به گونه ای که با استفاده از فناوری نانو قادر به بهبود روش‌های ارزیابی مدیریت و کاهش خطرات برای محیط زیست شدند و فرصت هایی را برای تولید محصولات جدید و سالم فراهم ساخته‌اند.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» یکی از معضلاتی که امروزه اکثر کشورها با آن روبرو هستند موضوع آلاینده‌های زیست محیطی است که این مهم علاوه برنابودی طبیعت به سلامتی انسان‌ها نیز آسیب جدی وارد کرده است.
متاسفانه طی ساله‌های اخیر استفاده از سوخت‌های فسیلی و مازوت در نیروگاه‌ها و فرسودگی حمل ونقل زمینی و هوایی و سرازیرشدن پساب‌فاضلاب‌های صنعتی و … تمام اینها باعث شده که آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست کشور وارد شود.
زغال سنگ و نفت دو مورد از مهم ترین منابع انرژی مورد استفاده در حمل و نقل، تولید برق، صنایع و کارخانه ها هستند. با این حال، نیاز است که از اثرات منفی این منابع انرژی آگاهی داشته باشیم. گازهای حاصل از سوختن زغال سنگ و نفت موجب افزایش سطح کربن دی اکسید اتمسفر شده که در افزایش دمای کره زمین و نابودی لایه اوزون بسیار موثر است. ما باید بیشتر از انرژی هایی همچون انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سایر انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم؛ زیرا این منابع اثرات جانبی نداشته و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند.
همچنین یکی از مسائلی که در این راستا می‌تواند گره‌گشا باشد تخصیص بودجه و بکارگیری فناوری نوین برای مبارزه با آلودگی است. با وجود اینکه اکثر کشورها توانسته‌اند با بروزرسانی ناوگان حمل و نقل، و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتقای کیفیت بنزین تولیدی با این معضلات مقابله کنند؛ این در حالی است که در کشور ما اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته بلکه خودشان مشکلات و چالش‌ها را در این حوزه را دو چندان کرده‌اند.
میلاد امامیان کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار« نبض انرژی» در همین رابطه گفت: امروزه اکثر کشورها با استفاده از تکنولوژی و فناوری نوین تحول عظیمی را در عرصه کاهش معضلات آلودگی ایجاد کرده‌اند به گونه ای که با رسوخ فناوری نانو قادر به بهبود روش‌های ارزیابی مدیریت و کاهش خطرات برای محیط زیست بوده و فرصت هایی را برای تولید محصولات جدید و سالم فراهم ساخته است.
وی تصریح کرد: فناوری نانو درحفظ محیط زیست نقش مهمی با اصلاح خاک های آلوده و حذف یا پاک سازی آلاینده های شیمیایی موجود درمنابع آب و هوا ایفا می کند و راهکاری در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به حساب می آید بررسی نانوتکنولوژی باکاستن الاینده ها محیط زیستی سالم تر را به وجود می‌آورد.
امامیان تصریح کرد: به گفته مسئولان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌تواند بسترهای توسعه صنایع از جمله کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای این مهم تخصیص بودجه و حمایت از شرکت‌های نوآور و خلاق است که بتواند گره‌گشای مشکلات کلیدی در این حوزه باشند. هم اکنون این شرکت به دلیل نبود نقدینگی و حمایت اساسی مسئولان با موانع زیادی مواجه هستند که بایستی دولت در این راستا اقداماتی را در سرلوحه کاری خود قرار دهند.