کشف چاه نفت در جاده کرج!
کشف چاه نفت در جاده کرج!
کشف چاه نفت در شرکت وابسته به سازمان اقتصادی کوثر از زیرمجموعه های بنیاد شهید و امور ایثارگران یعنی شرکت خورام دام پارس را باید پدیده ای جدید در تاریخ بورس دانست!

سخنان روز گذشته رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی در رسانه ملی که بخشی از آن به بازار سرمایه باز می گردد را باید با سنجه های مرتبط با زیرمجموعه های بورسی خود دولت سنجید و سپس وارد بحث شرکت های غیردولتی شد تا مشخص شود که آیا اراده دولت برای اصلاح بازار سرمایه جدی است و یا مانند دولت اعتدال مانورهایی رسانه ای با اهداف سیاسی و کوتاه مدت است.

به گزارش نبض‌انرژی،در نمونه حاضر، شرکت خوراک دام پارس با نماد “غدام” وابسته به سازمان اقتصادی کوثر از زیرمجموعه های بنیاد شهید و امور ایثارگران را می توان به عنوان یک نمونه عینی ذکر کرد که علیرغم فعالیت در مجموعه پولساز خوراک دام و طیور و تنها شرکت خوراک دام بورسی کشور، به دلیل سومدیریت و فساد احتمالی دچار سقوط 88 درصدی در ارزش بازار شده است، و ظاهرا قرار است تا رسیدن به لایه های نفتی به کاهش قیمت ادامه دهد!

در تابلو بورس، از سال گذشته تاکنون قیمت سهام شرکت از 59 هزار تومان به 6300 تومان کاهش ارزش داشته است، درحالیکه فقط قیمت املاک آن بیش از 2500 میلیارد تومان(در برخی براوردها تا 5 هزار میلیارد تومان) قیمتگذاری می شود. معنای ساده این گزاره ها که ظن قوی برای دستکاری قیمتی را نشان می دهد این است که ارزش تابلو سهم به کمتر از 400 میلیارد تومان یعنی حدود 18 درصد ارزش واقعی آن رسیده است تا مشخص شود در سازمان اقتصادی کوثر از زمان محمدرضا اسکندری تاکنون چه می گذرد.

پس از چند گزارش فنی که در میز بازار تحریریه در دولت قبل منتشر شد، سازمان اقتصادی کوثر 3 بار از تحریریه شکایت کرد که با رای دادگاه صالحه و به دلیل قطعی بودن اسناد و داده های منتشر شده رای به تبرئه تحریریه صادر شد. انتظار می رفت که در دولت آیت الله رئیسی به غارت شرکت های زیرمجموعه بنیاد شهید پایان داده شود و به همین دلیل میز بازار تحریریه با هدف عمل به اصل انصاف و دادن زمان به مدیران جدید، انتشار مطالب روشنگرانه را متوقف کرد، اما اخبار جدید و واقعیات میدانی نشان می دهد که در بر پاشنه مدیران دولت روحانی می پرخد. انتشار گزارشی متقن و فنی توسط خبرگزاری فارس(اینجا) در 2 شهریور سال 1400 با سکوت مدیران سازمان اقتصادی کوثر روبرو شد و به آن پاسخ ندادند و عجیب اینکه از طرف نهادهای نظارتی نیز پیگیری نشده است.

شرکت خوراک دام پارس از 55 سال پیش تاکنون افزایش سرمایه ناشی از تجدیدارزیابی نداشته و با سرمایه 6 میلیارد تومانی! در بازار فعالیت می کند که احتمالا پایینترین سرمایه ثبت شده در بورس تهران باشد. دلیل این رکوردشکنی به تنهایی یک گزینه اقتصادی امنیتی برای بررسی است که چگونه می توان یک شرکت فعال در حوزه خوراک دام را با این سرمایه ناچیز اداره کرد، درحالیکه سازمان اقتصادی کوثر بزرگترین مزارع پرورش مرغ، دام سبک و سنگین، آبزیان و … را در کشور دارد و حتی متهم به انحصار می باشد. شواهد میدانی نشان می دهد که حتی بسیاری از شرکت های وابسته به سازمان اقتصادی کوثر خریدهای خوراک دام خود را از غدام در سال های گذشته انجام نداده اند، درحالیکه فلسفه شکل گیری این شرکت فعالیت در زنجیره ارزش افزوده بوده است.

پس از سودسازی درخشان غدام در سال منتهی به سال مالی 1399 که این شرکت را در مرکز توجه بازار سرمایه قرار داد و ظرفیت های آن بالفعل شد، محمدرضا اسکندری با برکناری مدیران کارآمد وقت، شرکت را مجددا در فاز بحران و ناکارآمدی قرار داد و سپس اعلام کرد که می خواهد سهم 50 درصدی خود را به صورت بلوکی با قیمت پایه 44 هزار تومان به صورت مزایده به فروش برساند، اما این خبر تنها به سرکوب روند رشد شرکت انجامید و آنرا در برزخ واگذاری قرار داد، درحالیکه واگذار هم نشد.

میز بازار تحریریه با هدف دریافت نظریات مدیران سازمان اقتصادی کوثر با جواد وکیلی معاون اقتصادی این سازمان که پیش از این در دفتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فعال بود که وی و کمیسیون اقتصادی مجلس از متهمان رسیدن بورس به وضعیت کنونی هستند برای دریافت اطلاعات فنی و تخصصی تماس گرفت که با استنکاف وی از پاسخگویی مواجه شد. وکیلی که از مدیران دوران حسن روحانی است بارها با افزایش سرمایه شرکت مخالفت کرده و هنوز دلایل فنی خود را اعلام نکرده است و میز بازار تحریریه آماده انتشار دلایل فنی و تخصصی ایشان است که عدم افزایش سرمایه برای بیش از نیم قرن را توجیه می کند!

شرکت خورام دام پارس با مدیریت عبرت آموز اعمال شده از دوران محمدرضا اسکندری(پس از عملکرد پرابهام در سازمان اقتصادی کوثر به جای وادار شدن به پاسخگویی به ریاست منطقه آزاد اروند رسید) تا ناصر فخاری که در دولت جدید جانشین وزیر اسبق جهاد کشاورزی شده است، را می توان نمونه ای عینی از سومدیریت و بی کفایتی دانست که حتی می تواند سودده ترین شرکت ها را زیانده کند. اگر آیت الله رئیسی می خواهد به وضعیت بورس سروسامان دهد بهتر است به جای پول پاشی از صندوق توسعه ملی و … که تورم ایجاد کرده و همه مردم را متضرر خواهد کرد، بر اصلاح مدیریت شرکت های دولتی متمرکز شود که هر یک داستانی مانند غدام دارند. آیا قرار است خوراک دام پارس نیز مانند شرکت سرمایه گذاری سبحان واگذار شود؟!

میز بازار تحریریه منتظر دریافت پاسخ مدیران سازمان اقتصادی کوثر است.