همکاری برند‌های مد برای کمک به محیط زیست
همکاری برند‌های مد برای کمک به محیط زیست
آدیداس و کرینگ برای کاهش ردپای آب و کربن منسوجات با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش نبض انرژی، ابتکار جدید بخش مد با هدف گرد هم آوردن هشت شرکت و کار روی راه حل‌های نوآورانه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی پردازش مواد انجام شده است.
آدیداس به عنوان غول پوشاک ورزشی، برند مد لوکس Kering، غول پوشاک ایالات متحده PVH Corp، تولید کننده پارچه هندی Arvind Limited و Welspun India در این طرح شریک شده اند. این طرح روی کاهش اثرات زیست محیطی پیش تصفیه و رنگ آمیزی پنبه، پلی استر، جین و پشم تمرکز می‌کند.
پیش تصفیه، رنگ‌آمیزی و تکمیل منسوجات معمولاً در مخازن یا حمام‌های بزرگ انجام می‌شود که به انرژی، گرما و آب زیادی نیاز دارند. به گفته Fashion For Good (بستری برای نوآوری پایدار مد)، این فرآیند که مواد شیمیایی فشرده است، مقادیر زیادی سم را در آب آزاد می‌کند و مسئول ۵۲ درصد از انتشارات در زنجیره تامین مد است.
به گفته این گروه، تغییر به تکنیک‌های فرآوری خشک که از انرژی کمتر و بدون یا حداقل آب در طول پردازش مواد استفاده می‌کنند، می‌تواند اهرم بزرگی برای کاهش اثرات زیست محیطی کلی صنعت نساجی باشد.
به گفته Fashion for Good، هشت نوآوری انتخاب شده برای طرح «D (R) YE Factory of the Future» دارای پتانسیل کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تا ۸۹ درصد و کاهش مصرف آب بین ۸۳ تا ۹۵ درصد هستند. از جمله فناوری‌هایی که از طریق این طرح آزمایش می‌شوند، درمان‌های پلاسما و لیزر، رنگرزی اسپری، رنگرزی فوم و دی اکسید کربن فوق بحرانی هستند.
کاترین لی، مدیر عامل Fashion for Good گفت: «فرآوری نساجی بزرگترین عامل انتشار کربن در زنجیره تأمین است و تغییر به سمت پردازش عمدتاً خشک، برای مسیر انرژی صفر بسیار مهم است.» لی ادامه داد که آزمایش این فناوری‌ها در ترکیب با یکدیگر برای باز کردن پتانسیل کربن زدایی کامل آن‌ها حیاتی است.
گزارشی در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد که نتایج ارزیابی‌ها و همچنین گام‌های بعدی برای اجرای گسترده‌تر فناوری‌ها و تکنیک‌های پردازش خشک را به اشتراک می‌گذارد.