رکورد جدید بهره وری برای فناوری سلول‌های خورشیدی
رکورد جدید بهره وری برای فناوری سلول‌های خورشیدی
یک تیم تحقیقاتی رکورد جدیدی در بازده تبدیل انرژی سلول‌های خورشیدی ساخته شده با پروسکایت و مواد آلی به ثبت رسانده است.

به گزارش نبض انرژی، تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور رکورد جدیدی در راندمان تبدیل انرژی سلول‌های خورشیدی ساخته شده با پروسکایت و مواد آلی به دست آورده اند. این پیشرفت فناوری راه را برای سلول‌های فتوولتائیک انعطاف پذیر، سبک، کم هزینه و فوق نازک هموار می‌کند که برای تامین انرژی وسایل نقلیه، قایق ها، کرکره‌ها و سایر کاربرد‌ها ایده آل هستند.
فناوری‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر برای کاهش کربن بسیار مهم هستند. سلول‌های خورشیدی که مستقیماً انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌های انرژی پاک هستند.
پروفسور هو یی، محقق ارشد این طرح توضیح داد که این راه حل به نوبه خود، هزینه کل تولید انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد.
انگیزه اصلی این مطالعه بهبود راندمان تبدیل انرژی سلول‌های خورشیدی چند اتصالی پروسکایت/ارگانیک است. محققان اعلام کردند که در آخرین کار خود بازده تبدیل توان ۲۳.۶ درصد را داشتند که این بهترین عملکرد برای این نوع سلول‌های خورشیدی است.

این دستاورد جهشی قابل توجه از نرخ تبدیل توان فعلی حدود ۲۰ درصد است که توسط مطالعات دیگر در مورد سلول‌های خورشیدی چند اتصالی پروسکایت/ارگانیک گزارش شده و به نرخ تبدیل توان ۲۶.۷ درصد سلول‌های خورشیدی سیلیکونی نزدیک می‌شود که فناوری خورشیدی غالب در جهان است.
این نوآوری ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ در مجله Nature Energy منتشر و با همکاری دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری کره جنوبی انجام شد.