همدان موفق به ساخت پمپ تخلیه فرآورده نفتی ضدانفجار شد
همدان موفق به ساخت پمپ تخلیه فرآورده نفتی ضدانفجار شد
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان از ساخت پمپ تخلیه فرآورده نفتی ضدانفجار (explosion proof) توسط واحد فنی - مهندسی این منطقه خبر داد.

به گزارش نبض انرژی،به نقل از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، امین روستایی در این باره گفت: پمپ تخلیه فرآورده نفتی ضدانفجار برای تخلیه اضطراری فرآورده‌های نفتی داخل تانکر نفتکش‌های واژگون شده، یا تخلیه سوخت قاچاق کشف شده از مخازن دپو در محل، کاربرد دارد و با استفاده از آن، ضمن پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، امکان وقوع حادثه به حداقل می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تخلیه فرآورده توسط پمپ‌های دیزلی انجام می‌شد، ادامه داد: پمپ جدید به صورت بهینه برای جلوگیری از ایجاد جرقه در محیط داخلی (برای جلوگیری از انفجار مایع مورد پمپاژ)، یا در محیط خارجی پمپ (برای جلوگیری از انفجار در مخازن حاوی گاز متراکم در محیط بیرونی پمپ) طراحی شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان یادآور شد: همچنین مهندسان شرکت، ژنراتور قابل حملی برای تامین برق این پمپ طراحی کرده‌اند که در آن از فناوری راه‌اندازی نرم (soft starter) بهره گرفته شده که افزایش طول عمر پمپ، موتور و کاهش جریان راه‌اندازی از جمله مزیت‌های آن است.

روستایی اظهار کرد: الکتروموتور مورد استفاده در این پمپ نیز از نوع ضدانفجار بوده، پمپ آن از نوع سانتریفیوژ و ژنراتور آن دارای توان 10 کیلو وات است و در محل‌های فاقد دسترسی به برق کاربرد دارد.

وی گفت: این پمپ با دو دهانه ورودی و خروجی 5/2 اینچی، به تناسب سطح ارتفاع دستگاه با مقصد تخلیه، قادر است 15 تا 45 مترمکعب فرآورده مایع را در یک ساعت پمپاژ کند.

 

  • منبع خبر : شانا