همزمان با ذخیره انرژی زمستانی گرم داشته باشید
همزمان با ذخیره انرژی زمستانی گرم داشته باشید
سیستم گرمایش و سرمایش بزرگترین منبع انرژی در خانه ها است که تقریباً نیمی از کل هزینه های انرژی را به خود اختصاص می دهد.

مصطفی گودرزی
به گزارش نبض انرژی، فصل زمستان می تواند برای خانواده ها در مورد هزینه های انرژی مشکل ساز باشد. خوشبختانه، چند راه ساده وجود دارد که می توانید هزینه های گرمایش خود را کاهش دهید و در قبض آب و برق خود صرفه جویی کنید.

در ادامه این راه ها را نام خواهیم برد:

1.اجازه دهید خورشید در طول روز وارد منزل شود

خورشید منبع فوق العاده ای از گرمای رایگان است. با باز کردن پرده ها در طول روز، از اثر گلخانه ای استفاده کنید و اجازه دهید خورشید به طور طبیعی خانه شما را گرم کند.

  1. شب ها پرده ها را بکشید

متأسفانه پنجره ها می توانند منبع اتلاف گرما باشند، زیرا به خوبی دیوارهای شما عایق نیستند. هنگام غروب آفتاب پرده های خود را ببندید تا سرما درون خانه نیاید.

  1. از بین بردن نشت هوا

آب بندی خانه ساده، موثر و نسبتاً ارزان است. از درزگیر برای شکاف ها و منافذ بین اجسام ثابت مانند قاب در و پنجره استفاده کنید.

  1. درها و دریچه ها را در اتاق های بلااستفاده ببندید

اگر اتاقی در خانه خود دارید که به ندرت از آن استفاده می کنید، انرژی ارزشمندی را برای گرم کردن آن در زمستان هدر می دهید. همه دریچه های اتاق و همه درها را ببندید. این کار از پرداخت هزینه برای گرم کردن فضای خالی از سکنه جلوگیری می کند.

  1. با لباس و پتو گرم بمانید

گرم کردن بدن بسیار مقرون به صرفه تر از گرم کردن خانه است. پوشیدن لباس های گرم و استفاده از پتوهای ضخیم در زمستان بهتر است.

  1. ترموستات آبگرمکن خود را بازنشانی کنید

بعد از سیستم های گرمایش و سرمایش، آبگرمکن ها دومین منبع مصرف انرژی در خانه هستند. برای گرم کردن آب انرژی زیادی لازم است و اکثر مردم ترموستات روی آبگرمکن خود را بسیار بالا تنظیم می کنند.

آبگرمکن شما آب را تا دمای تعیین شده گرم و سپس آن دما را حفظ می کند. این بدان معناست که آبگرمکن فقط به صورت چرخه ای روشن و خاموش می شود و مدام آب را تا آن دما گرم می کند(خواه از آن استفاده کنید یا نه). تنها با تنظیم دمای آبگرمکن چند درجه کمتر می توانید در قبض انرژی خود صرفه جویی کنید.

  1. هوا را در گردش نگه دارید

همه می‌دانند که پنکه‌های سقفی روشی عالی برای خنک ماندن در تابستان هستند، اما آیا می‌دانستید که در زمستان نیز می‌توانند به گرم نگه داشتن شما کمک کنند؟

به طور معمول، پنکه های سقفی در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند، هوا را به سمت پایین فشرده می کنند و یک اثر خنک کننده خفیف ایجاد می کنند. با این حال، اکثر پنکه های سقفی دارای یک سوئیچ معکوس هستند که آنها را قادر می سازد در جهت عقربه های ساعت بچرخند، جریانی به سمت بالا تولید کرده و هوای گرمی را که در نزدیکی سقف جمع می شود به سمت پایین به بقیه اتاق منتقل می کند.

  1. از اسپیس هیترها استفاده کنید

اگر فقط نیاز به گرم کردن یک منطقه کوچک دارید، سعی کنید از بخاری برقی کوچک استفاده کنید. بخاری های برقی روشی بسیار کارآمد برای گرم ماندن هستند؛ زیرا هیچ اتلاف گرمایی از طریق مجاری وجود ندارد. این بخاری‌ها برای گرم کردن مکان‌های بسته‌ای که فقط برای دوره‌های کوتاه‌تری از آن استفاده می‌کنید، عالی هستند.

  1. چراغ های LED را برای خانه و دکوراسیون انتخاب کنید

چراغ های LED کم مصرف ترین گزینه روشنایی موجود در حال حاضر هستند. آنها 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای معمولی مصرف و از طرفی 25 برابر بیشتر عمر می کنند.

  1. پس از استفاده از فر، در آن را باز بگذارید

گرم کردن خانه با استفاده از اجاق گاز اتلاف انرژی است؛ اما اگر به هر دلیلی از فر استفاده می کنید بعد از بیرون آوردن غذا در آن را باز بگذارید تا گرمای آن آشپزخانه شما را گرم کند.

  1. دمای خانه خود را کمتر کنید

کاهش چند درجه ای دمای خانه می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی در دراز مدت شود.

  1. هنگامی که خوابید دمای بخاری را کم کنید

شما فقط با پایین آوردن 10 تا 15 درجه ای ترموستات خود به مدت هشت ساعت در روز می توانید 10درصد در قبض انرژی خود صرفه جویی کنید.

  1. یک ترموستات هوشمند تهیه کنید

خرید یک ترموستات هوشمند را در نظر بگیرید. ترموستات هوشمند دستگاهی با قابلیت Wi-Fi است که به طور خودکار تنظیمات دمای خانه شما را برای حداکثر بهره وری انرژی تنظیم می کند. این دستگاه‌ها عادت‌ها و ترجیحات شما را یاد می‌گیرند و برنامه‌ای تنظیم می‌کنند که به طور خودکار با دمای صرفه‌جویی در مصرف انرژی متناسب باشند.

بسیاری از این نکات باعث صرفه جویی در هزینه شما در تمام طول سال می شود. این تکنیک ها به همان اندازه که در زمستان خانه شما را خنک گرم نگه می دارند، در تابستان نیز آن را خنک می کنند. صرفه جویی در انرژی در فصل زمستان واقعا ایده هوشمندانه برای صرفه جویی در تمام طول سال است.