گام بلند صنعت برق در خودكفايي ؛بومي‌سازي تجهيزات حساس شبكه
گام بلند صنعت برق در خودكفايي ؛بومي‌سازي تجهيزات حساس شبكه
مديركل دفتر فني و نظارت شبكه انتقال شركت توانير گفت: بومي‌سازي تجهيزات حساس شبكه برق، گام بلند صنعت برق در خودكفايي صنعتي كشور محسوب می‌شود.

به‌گزارش نبض انرژی؛ “هاشم عليپور” با بيان مطلب فوق اظهار داشت: روند ساخت اين تجهيزات طي مدت 2 سال تعريف شده و با اخذ تاييديه هاي كامل از آزمايشگاه‌هاي معتبر همراه است و در كنار آن نرم افزارهاي مورد نياز اتوماسيون شبكه نيز بومي سازي شده و چند شركت داخلي موفق شدند، نرم افزارخود را به صورت صنعتي در پروژه هاي پست‌هاي فوق توزيع برق كشور با موفقيت اجرا و به طور كاربردي مورد بهره برداري قرار دهند.
وي ادامه داد: پروژه‌هاي مختلفي با دانشگاه‌ها و مراكز علمي جهت ساخت رله‌هاي اصلي شبكه مانند رله‌هاي ديستانس و ديفرانسيل ترانسفورماتورها و خطوط قدرت و دستگاه‌هاي تست پيشرفته آن در حال انجام است كه با اجراي اين پروژه‌ها، تقريبا تمام تجهيزات حساس شبكه انتقال و فوق توزيع برق بومي‌سازي مي‌شود.
مديركل دفتر فني و نظارت شبكه انتقال شركت توانير تصريح كرد: رله هاي نسل جديد با توجه به قابليت‌هاي بالا و عملكرد مناسب لازم است جايگزين برخي از رله هاي قديمي در مناطقي از شبكه شود كه اين مهم در قالب برنامه هاي اصلاح و بهينه سازي دفتر در حال انجام است.
عليپور بومي سازي تجهيزات Hi-tech مانند رله‌هاي حفاظتي و دستگاه‌هاي تست پيشرفته آن را از سياستهاي كلان صنعت برق كشور برشمرد و با اشاره به گام‌هاي موثر صنعت برق در اين مسير گفت: تقريباً تمامي رله هاي فيدرهاي فشار متوسط مانند رله‌هاي جرياني، اتصال زمين، فركانسي، ولتاژي و وصل مجدد كاملا بومي سازي شده و پروژه هاي مختلفي با دانشگاه‌ها و مراكز علمي جهت ساخت رله‌هاي اصلي شبكه در حال انجام است كه با ساخت اين تجهيزات، تقريباً تمامي تجهيزات حساس شبكه انتقال و فوق توزيع در كشور بومي‌سازي و توليد مي‌شود.

  • منبع خبر : وزارت نیرو