چاه پازنان با سودآوری سالیانه هزار میلیارد ریال وارد مدارتولید شد
چاه پازنان با سودآوری سالیانه هزار میلیارد ریال وارد مدارتولید شد
رئیس مهندسی تولید شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: در راستای توجه به بومی سازی و اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل و توانمندی های کارکنان صنعت نفت با انجام اقدامات اصلاحی مخزنی و درون چاهی توسط کارشناسان داخلی صنعت نفت چاه شماره هشت پازنان یک پس از گذشت نیم قرن با تولید روزانه یک هزار بشکه نفت سبک وارد مدار شد

به گزارش نبض انرژی،در خوزستان حیدر الیاسی در خوزستان اظهارداشت : چاه شماره هشت میدان پازنان یک از مجموعه چاههای تحت پوشش شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری از زمان حفاری در سال 42 به دلیل صفر بودن فشار سرچاهی به عنوان چاه مشاهده ‎ای گاز، نفت و آب و به منظور تعیین سطوح تماس سیالات در بخش جنوبی میدان با انجام آزمایش ‌های ممیزی فشار در حالت ساکن مورد استفاده قرار گرفته بود و امکان تولید از چاه وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه در سال 94 بعد از بررسی های کارشناسی و شبیه سازی های مخزنی مشخص شد که امکان تولید نفت از این چاه وجود دارد، گفت: بعد از این با همکاری اداره مهندسی عملیات مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اقدام‎ های اصلاحی از قبیل مشبک‌ کاری و اسید کاری این چاه در دستور کار قرار گرفت.
رئیس مهندسی تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری همچنین در خصوص تعویق در راه‎ اندازی چاه شماره هشت پازنان بیان داشت: بعد از اقدام‎ های اصلاحی مخزنی و پس از اطمینان از وجود نفت با کیفیت و فشار مناسب، وضعیت چاه از مشاهده ‎ای به تولیدی نفت تغییر پیدا کرد.
الیاسی تصریح کرد: ‌از آنجایی که چاه فاقد خط لوله تولید(خط لوله جریانی) بوده و تاج چاه نیز قدیمی و مناسب تولید نفت نبوده است امکان راه ‎اندازی چاه وجود نداشت،‌ بنابراین در اسرع وقت اصلاحیه ‌های لازم از سوی اداره مهندسی تولید آغاجاری انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در این راستا ادارات مختلفی از مجموعه این شرکت همکاری داشته اند، گفت: با استانداردسازی تاج چاه و احداث 200 متر خط لوله جریانی و اتصال موقت به خطوط لوله جریانی چاه شماره ١٢٢ پازنان یک این چاه با دبی هزار بشکه در روز نفت سبک در مدار تولید قرار گرفت.
رئیس مهندسی تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، مستقل‌ سازی خط لوله جریانی تا واحد بهره‎ برداری را منوط به انجام آزمایش ‎های مهندسی و در تامین هزینه ‎های آن دانست.
الیاسی سود و صرفه حاصل از اجرای این اصلاحیه‎ ها که با حداقل هزینه به دست توانمند کارشناسان این شرکت انجام شد را بالغ بر هزار میلیارد ریال در سال اعلام کرد.
بر اساس این گزارش ، چاه هایی که به منظور مشاهده وضعیت دائم مخزن حفاری شوند چاه مشاهده‌ ای نامیده می ‌شود. فشار مخزن ، سطح آب و نفت ، نسبت آب و نفت از جمله مواردی است که با استفاده از چاه های مشاهده‌ ای قابل بررسی و اندازه گیری است.
چاه نفت به اقدام حفاری زمین برای اکتشاف و استخراج نفت خام گفته می‌ شود که در اغلب چاه‌ های نفت علاوه بر نفت خام، آب شور و گاز طبیعی نیز یافت می‌ شود.
شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری با فعالیت 12 واحد بهره برداری، هشت کارخانه گاز و گاز مایع ،‌18 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، چهار واحد نمکزدایی را بر عهده دارد و 25 درصد نفت مناطق نفتخیز جنوب را تولید می کند

  • منبع خبر : ایرنا