دانشگاه صنعت نفت یکی از موفق ترین و ضابطه مندترین دانشگاههای کشور است
دانشگاه صنعت نفت یکی از موفق ترین و ضابطه مندترین دانشگاههای کشور است
دانشگاه صنعت نفت درباره خبر منتشر شده در روزنامه همشهری با عنوان «دانشگاه‌های بی‌ضابطه» برای روشن شدن موضوع و همچنین تنویر افکار عمومی، جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش شانا، متن جوابیه دانشگاه صنعت نفت به شرح زیر است:

بدیهی است که هر دانشگاهی در کشور کارنامه متفاوتی دارد. برخلا‌ف همه دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مورد اشاره در گزارش روزنامه همشهری مورخ (شنبه، هشتم دی‌ماه) دانشگاه صنعت نفت قدمتی ۸۰ ساله در خدمت صادقانه به صنعت نفت کشور دارد.

دانشکده نفت آبادان با سابقه‌ای ۸۰ ساله در سال ۱۳۱۸ پایه‌گذاری شد و به عنوان قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی کشور پس از دانشگاه تهران، فعالیت آموزشی خود را در زمینه تعلیم و تربیت متخصصان عرصه نفت و گاز کشور آغاز کرد. این واحد آموزشی از سال ۱۳۳۷ با عنوان دانشکده نفت آبادان (Abadan Institute of Technology) یا (AIT) با بهره‌گیری از الگوی دانشگاه معروف فنی ماساچوست آمریکا (MIT) تغییر نام داد.

در آن سال‌ها، این دانشکده کنکوری مجزا داشت و با برخورداری از آزمون‌های بسیار دقیق کتبی و مصاحبه‌های فنی، بهترین دانش‌آموزان را از همه نقاط کشور در رشته‌های مختلف مهندسی مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مقطع کارشناسی انتخاب می‌کرد. از شاخص‌های مهم سیستم آموزشی این دانشکده، حضور استادان برجسته بین‌المللی و آموزش همه دروس و متون علمی به زبان اصلی (انگلیسی) و انجام کارآموزی و کارورزی‌های مرتبط با رشته تحصیلی در تاسیسات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز کشور در هر تابستان بود.

تاسیس این دانشکده در شهر آبادان و در کنار مجموعه تاسیسات نفتی جنوب کشور نظیر پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه آن موقع دنیا و همکاری فعال دوجانبه دانشکده و صنعت در شرایط آب و هوایی گرم و طاقت‌فرسای جنوب، امکان دسترسی مستقیم و انطباق‌پذیری با محیط‌های خشن کسب‌وکار نفت و گاز را در سیستم آموزشی پیشرفته دانشکده فراهم می‌کرد.

بدین ترتیب، دانشجویانی که از سن ۱۸ سالگی وارد این دانشکده می‌شدند، از همان ابتدا با شرایط سخت کاری در جنوب آشنا شده و تعلق ویژه‌ای به این صنعت پیدا می‌کردند. در سال ۱۳۶۸ براساس مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشکده نفـت آبادان با به زیر چتر درآوردن دیگر واحدهای آموزشی وزارت نفت یعنی دانشکده‌های نفت اهواز، حسابداری تهران، پرستاری و آموزشکده‌های فنی اصفهان، اهواز، ملایر و علوم دریایی محمودآباد به دانشگاه صنعت نفت تبدیل شد. از آن زمان به بعد نیز با بهره‌گیری از مدل پیشرفته آموزشی و تجارب بی‌نظیر خود در کشور و جذب دانش‌آموزان ممتاز، نیروهای متخصصی را تربیت کرد که به اذعان مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز، همواره بیشترین تاثیرگذاری و ماندگاری را در این صنعت داشته‌اند.

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه همواره در به گردش درآوردن چرخ عظیم صنعت نفت و گاز و خودکفایی آن، به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی و وجود تحریم‌ها علیه کشور، نقش کلیدی داشته‌اند. در زمان پس از جنگ و دوران سازندگی، این دانشگاه توانست از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی با معتبرترین دانشگاه‌های نفت جهان و برگزاری موفق دوره‌های دو مدرکی (Dual- degree) خلأ کمبود متخصص داخلی را جبران کند.

دانشگاه صنعت نفت تنها دانشگاه تخصصی کشور در حوزه راهبردی نفت و گاز است که با برخورداری از الگویی متفاوت از دیگر دانشگاه‌های کشور مبتنی بر یک مدل تکامل یافته در حلقه‌‌ ارتباطی دانشگاه و صنعت نفت و نیز پویایی این مدل در رصد و پایش نیازمندی‌های شغلی و مهارتی به‌روز و مورد نیاز صنعت نفت و تربیت فارغ‌التحصیلان متخصص و توانمند در رشته‌های بالادستی و پایین‌دستی صنایع نفت و گاز که همواره برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه طراحی و راه‌اندازی می‌شوند، صنعت نفت کشور را از زمان ملی شدن نفت در پالایشگاه نفت آبادان تا شرایط تحریم امروز در نگهداری و توسعه میدان‌های نفت و گاز، از هرگونه نیاز به نیروی خارجی و آسیب جدی دشمنان مصون کرده است.

از جمله نکات بارز در تربیت دانشجویان این دانشگاه می‌توان به اجرای سه دوره کارآموزی در سه تابستان (برخلاف بقیه دانشگاه‌ها که عموما یک یا حداکثر دو کارآموزی می‌گذرانند)، برگزاری برخی از دروس تخصصی با بهره‌گیری از متخصصان صنعت و آموزش همزمان دروس تئوری در کنار مطالعات موردی (Case Study) توسط استادان با تجربه دانشگاه و متخصصان صنعت نفت و الزام به انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مورد نیاز صنعت نفت و گاز اشاره کرد.

به بیان دیگر، الگوی کارآمدی که امروز جامعه علمی و صنعتی کشور از دانشگاه‌های کشور متوقع هستند تا امکان تربیت نیروهای ماهر و متخصص آماده به کار برای صنعت فراهم شود، هم اکنون پایلوت آن در دانشگاه صنعت نفت وجود دارد و سالیان سال است که به صنعت عظیم و استراتژیک نفت خدمت‌رسانی می‌کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمام رقبای امروز صنعت نفت ایران، در کشورهای همسایه خلیج نیلگون فارس مانند قطر، کویت، عربستان سعودی و سایر کشورهای آسیایی (نظیر مالزی)، اروپایی و آمریکایی از الگوی مراکز و دانشگاه‌های نفت وابسته به شرکت‌های نفتی خود بهره می‌جویند.

ضابطه‌مندی هر دانشگاهی را تنها در نحوه پاسخگویی آن دانشگاه به رفع نیازهای کشور و کیفیت خروجی‌های آن در محیط کسب‌وکار می‌توان مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. بدین ترتیب، دانشگاه صنعت نفت را از منظر این ویژگی می‌توان به عنوان یکی از موفق‌ترین و ضابطه‌مندترین دانشگاه‌هایی کشور تلقی کرد. از جمله خروجی‌های ضابطه‌مندی دانشگاه صنعت نفت از جنبه کیفی می‌توان ذکر کرد که همواره دانشجویان این دانشگاه در آزمون‌های ملی مانند آزمون‌های کارشناسی‌ ارشد، دکترا و المپیادهای دانشجویی ملی و بین‌المللی رتبه‌های برتر کسب می‌کنند (کسـب رتبه‌های نخست تا دهم در اغلب سال‌ها در آزمون‌های کارشناسی‌ ارشد رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی فرآوری و انتقال گاز، مهندسی شیمی و مهندسی اتوماسیون و ابزار دقیق).

بر اساس رتبه‌بندی نظام جهانی سی. دبلیو. یو. آر (CWUR) در سال ۲۰۱۷، دانشگاه صنعت نفت در بین ۱۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه مهندسی نفت، رتبه هفتم را کسب کرده است. با تمام این نقاط قوت که تنها برخی از آنها در نوشتار ذکر شد، متاسفانه این دانشگاه در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری بعضی دولتمردان قرار گرفته و زمینه برای تضعیف آن در محافل مختلف فراهم شده است.

از جمله، درج نام دانشگاه صنعت نفت  روی تصویر یک فلش در یک فضای استدلالی مبهم و ناشناخته‌ روزنامه همشهری، بدون هیچگونه نوشتار علمی و پشتیبان، نه‌تنها موجب انتقال یک مفهوم ناصواب و از قبل طراحی‌شده نگارنده نخواهد شد، بلکه با ترویج شیوه نادرست رسانه‌ای در محافل علم و دانش کشور، موجب انحراف قضاوت‌ها و ایجاد تشویش، بحران و ناآرامی در دانشگاه صنعت نفت به‌عنوان تنها دانشگاه تخصصی و ویژه کشور در حوزه صنایع راهبردی نفت و گاز می‌شود که خلاف مصلحت عمومی کشور بوده و سبب تعرض به جایگاه رفیع این دانشگاه، به‌عنوان یک سرمایه ملی با برخورداری از یک برند شناخته شده بین‌المللی می‌شود.

  • منبع خبر : شانا