تجارت LNG امسال ۱۱ درصد رشد می‌کند
تجارت LNG امسال ۱۱ درصد رشد می‌کند
تجارت گاز طبیعی مایع (LNG) جهانی امسال با افزایش عرضه تاسیسات جدید به اروپا و آمریکا، ۱۱ درصد رشد کرده و به ۳۵۴ میلیون تن بالغ خواهد شد.

 

به گزارش نبض انرژی، شرکت “رویال داچ شل” در گزارش LNG سالانه خود اعلام کرد تجارت LNG جهان در سال گذشته ۲۷ میلیون تن رشد کرد و رشد تقاضای چین، در ۱۶ میلیون تن از این حجم جدید سهیم بود.

شل که بزرگترین خریدار و فروشنده LNG در جهان است، انتظار دارد تقاضا برای این سوخت در سال آینده به ۳۸۴ میلیون تن بالغ شود که منعکس کننده رونق این صنعت با گشایش تأسیسات تولید جدید در استرالیا، آمریکا و روسیه و افزایش واردات از سوی کشورهای دیگر است.

آسیا بزرگترین بازار LNG و ژاپن بزرگترین خریدار آن است. چین در سال ۲۰۱۷ با افزایش تقاضا که ناشی از تلاش دولت این کشور برای استفاده از سوخت‌های پاک و کاهش آلایندگی بود، به دومین خریدار بزرگ LNG تبدیل شد.

با این حال به دلیل پیشرفت نامنظم توسعه تأسیسات LNG و گازی سازی پایانه‌های واردات از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند بازار جهانی LNG امسال یا سال آینده دچار اشباع عرضه شود.

اما اکثر کارشناسان پیش بینی می‌کنند در اواسط دهه ۲۰۲۰ کمبود عرضه ایجاد شود زیرا تأسیسات کافی برنامه‌ریزی، فاینانس یا ساخته نشده‌اند.

چنین پروژه‌هایی با قراردادهای عرضه بلندمدت که سال‌ها پیش از سوی اپراتورها بسته شده اند مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ خریداران قراردادهای کوتاه مدت برای حجم‌های کوچک امضا شده و تکمیل فاینانس را دشوار کرده بودند اما شل اعلام کرد مدت قراردادهایی که سال گذشته امضا شد، بیش از دو برابر شده و به ۱۳ سال رسید.

بر اساس گزارش ، شرکت شل اعلام کرد حجم تجارت محموله تک در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۰۰ محموله بالغ شد که نزدیک به ۳۰ درصد از کل بازار جهانی در مقایسه با ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۷ بود.

  • منبع خبر : ایسنا