۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود
۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود
بوشهر-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی آب‌شیرین‌کن‌های در دست اجرا با بهره‌برداری از این طرح ها تا پایان سال جاری ۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی این استان افزوده می‌شود.

عبدالحمید حمزه پور روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: تاکنون برای پروژه‌های مهم آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر شامل طرح‌های ۳۵ و ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف – جم به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب، یکهزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که با وجود همه فشارهای اقتصادی تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه و برای بهره‌برداری از آنها ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی بیان کرد: در زمان حاضر میزان وابستگی تامین آب استان بوشهر به آب‌شیرین کن از صفر به ۱۰ درصد رسیده‌است و با اجرای بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن در دست اجرا این میزان به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و به این صورت بخشی مهم از مشکلات تامین و کسری آب در این استان برطرف می‌شود.

حمزه پور اضافه کرد: احداث آب شیرین کن‌ها با وجود هزینه بالایی که برای دولت دارد برای این استان که منابع آب محلی قابل توجهی ندارد، ضروری است، زیرا به این صورت تامین آب مردم این استان به دریا متصل و تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی‌گیرد.

۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود

وی بیان کرد: هم اکنون ۳۹ هزار مترمکعب معادل ۱۰ درصد از آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها شامل ۲۲هزار و ۵۰۰ مترمکعبی بوشهر، ۱۲هزار و ۵۰۰ مترمکعب کنگان و چهار مترمکعب در عسلویه، نوارساحلی تنگستان و سعدآباد دشتستان تامین می‌شود.

حمزه پور اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای تولید آب از طریق آب‌شیرین کن سزاوار نیست این آب در سایر مصارف مورد استفاده قرار گیرد.

وی محدود بودن سرمایه گذاران فعال در اجرای آب شیرین کن ها و اعمال تحریم‌های ظالمانه با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این بخش باید ازخارج تامین شود را از جمله مشکلات اجرای این طرح‌ها در این استان عنوان کرد.

بیشترین تنش آبی در شهرستان‌های جم، عسلویه و دیر است 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر این استان در زمان حاضر بیشترین تنش آبی در شهرستان جم به دلیل وابستگی شدید به منابع آب محلی، عسلویه و دیر است که منابع آب در این مناطق بسیار محدود است.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر تلاش شده با مدیریت مصرف و آبرسانی سیار مشکل کمبود آب در این مناطق برطرف شود.

۵۰ هزار مترمکعب آب خاکستری در بوشهر بدون استفاده رها می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر گفت: دیلم، گناوه و بوشهر از جمله شهرهای این استان هستند که به میزان ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز پساب تولید می‌کنند که بدون استفاده رها می‌شود.

وی بیان کرد: این آب خاکستری آب پایدار و ظرفیت بالایی است که سرمایه گذاران می توانند با ورود به این بخش از این آب برای فضای سبز و پرورش گیاهان استفاده کنند اما تاکنون هیچ استفاده ای از این ظرفیت نشده است.

۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته مصرف آب مشترکان این استان در تابستان امسال ۲۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و ادامه این روند می‌تواند برای شهروندان مشکل ساز شود.

حمزه‌پور تاکید کرد: با توجه به  کاهش بارندگی‌ها، افت تولید آب از چاه‌ها و منابع زیرزمینی و افزایش مصرف آب؛ برای گذر از تابستان و بحران تنش آبی در شهرها و روستاها راهی بجز مدیریت مصرف وجود ندارد.

بوشهر ظرفیت خانه باغ را ندارد

حمزه پور با اشاره به وجود بیش از ۹ هزار خانه باغ در استان بوشهر گفت: طبق قانون این شرکت وظیفه تامین آب آشامیدنی بهداشتی در محدوده شهری و روستایی را دارد و هیچ وظیفه ای در مقابل تامین خانه باغ هایی که یک سری از افراد برای استراحت و خوش گذرانی تاسیس می‌کنند، ندارد.

وی ادامه داد: آب روستاها حق مردم روستایی است در همین راستا با همکاری و پشتیبانی مدیریت ارشد استان بوشهر از اول سال تاکنون سه هزار انشعاب خانه باغ در استان بوشهر قطع شده است.

به گفته حمزه پور با توجه به اینکه ۸۰ درصد آب مورد نیاز استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود؛ تاسیس این خانه باغ‌ها حتی مورد اعتراض این شهرستان‌ها نیز هست زیرا ما باید بخشی از آب آن مناطق را گرفته و با هزاران مشکل وارد استان کنیم.

۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود

وی در باره ۶ هزار انشعاب غیر مجاز آب در استان بوشهر اضافه کرد: هرچند این واحدهای مسکونی در خارج از محدوده شهری نباید ساخته می‌شد اما امروز که این خانه ها احداث شده باید برای تعیین تکلیف انشعاب آب و برق آنها تصمیم گیری شود چون به دلیل نداشتن کنتور میزان مصرف این مشترکان بالا و فشار زیادی به شبکه آبرسانی این استان وارد می‌کند.

حمزه پوریادآور شد: بیشترین خانه باغ‌ها در تنگستان، گناوه، دیلم، دشتستان و انشعاب‌های غیر مجاز نیز در بوشهر و برازجان هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

سالانه ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان بوشهر نوسازی می‌شود

حمزه پور، فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی استان بوشهر را از جمله مسائل و مشکلات آبرسانی در این استان عنوان کرد و گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی به دلیل شرایط جوی و رطوبت بسیار بالا است به نحوی که تنها در شهر بوشهر ۳۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی نیاز به نوسازی دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر اختصاص یابد.

حمزه پور گفت: در زمان حاضر بیش ازهشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در استان بوشهر وجود دارد که با توجه به اعتبارات، سالانه ۲۵۰ کیلومتر آن نوسازی می‌شود و در صورت مشارکت مردم، خیران، شوراها و دهیاری‌ها می‌توان این روند را سرعت بخشید.

وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته در راستای نوسازی شبکه آبرسانی استان بیش از ۲۵۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی این استان نوسازی و احداث شده است.

به گفته حمزه پور با افزایش اعتبارات مصوب استان از ۲۴۰ به ۵۰۰ میلیارد تومان و در صورت تخصیص ۷۰ تا ۸۰ درصدی انتظار می‌رود بتوانیم پروژه‌های نیمه تمام استان بوشهر در این بخش به اتمام برسانیم و به این صورت بخشی از مشکلات آبرسانی به این استان برطرف شود.

بیش از ۸۵ درصد منابع تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر در ۲ استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد و تنها ۱۵ درصد منابع آب آشامیدنی این استان از طریق چاه‌ها و آب‌شیرین‌کن‌ها تولید و تأمین می‌شود.