بخش دولتی باید سواد تکنولوژی خود را افزایش دهد
بخش دولتی باید سواد تکنولوژی خود را افزایش دهد
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: فعالیت‌های نوآورانه مانند فعالیت‌های استارتاپی می‌تواند به رشد و توسعه صنعت نفت کمک کند، بنابراین از مجموعه دولت و حاکمیت انتظار داریم تا سواد تکنولوژی خود را بالا برده تا به اهمیت فناوری پی ببرند و در نهایت به فضای مناسبی برسند.

به گزارش نبض انرژی، سعید پاک‌سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، امروز در نشست تخصصی استارتاپ‌های فناورانه و تحول در مدیریت دارایی‌ها در صنعت نفت و گاز و انرژی، در ششمین کنگره و نمایشگاه صنعت حفاری و سومین کنگره و نمایشگاه اکتشاف و تولید گفت: ورود به حوزه استارتاپ در بخش انرژی، نیازمند مؤلفه‌هایی از جمله حکمرانی خوب است، زیرا توسعه بخش استارتاپ‌ها نیازمند تغییر و تحولاتی در پارادایم‌ها و فرآیندهای کاری است که با حکمرانی خوب، این تغییر پارادایم به خوبی انجام می‌شود.
وی در زمینه اهمیت فناوری نوظهور دردولت تاکید کرد:‌ : به همکارانم در حوزه دولتی سفارش دادم که سطح تکنولوژی را بالا بریم تا فرصت مناسبی به دست آورده و با تکیه بر این فناوری های نوظهور فاصله هایمان را کم کنیم.
به گفته وی، در دنیایی که برخورداری از منابع سرشار طبیعی به تنهایی نمی‌تواند عامل پیشرفت باشد، باید به دیگر مؤلفه‌های موفقیت توجه و از فرصت‌های نوآورانه در این مسیر استفاده کرد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گازایران گفت: بازیگران استارت آپ‌ها بخشی در حوزه حاکمیت و بخشی در حوزه خصوصی‌ها هستند. در کل قواعد بازی در این دو بخش بسیار مهم است چون موضوع جدیدی است.
وی گفت :‌کشور ما از منابع انرژی خوبی برخوردار است و منابع نفت و گاز ایران بخش عمده ای از سبد انرژی کشور را تشکیل می دهند. البته برخورداری از منابع سرشار طبیعی نمی تواند به تنهایی عامل رشد و پیشرفت باشد.
وی در ادامه افزود:‌ یکی از مهم ترین عوامل، برخورداری از شیوه حکمرانی خوب برای شرکت هاست. به عبارتی باید بررسی شود که چگونه می توان حکمرانی کرد تا در استارت آپ ها به وضعیت بهتری رسید؟ چگونه می توان انتظارات فضای کسب و کار جدید را فراهم کرد؟
پاک سرشت تصریح کرد:‌ اقتصاد ایران دولتی است و حاکمیت ایران پررنگ است. بویژه در حوزه صنعت نفت بیشتر است لذا بازیگران بخش خصوصی در استارت آپ ها نیازمند توجه جدی دولت به حاکمیت هستند تا به بازده قابل قبولی برسند. برای تغییر دراین شیوه باید از تجربیات گذشته یک مدل پاردایم جدید و ساده ای طراحی و استفاده کنیم.
تامین و ایجاد فضا برای دوام استارت آپ ها مهم است
داوود حبیبی کیا قائم مقام و دبیر ستاد انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست تخصصی نیز گفت:‌ در حوزه فناوری، تامین و ایجاد فضا برای استمرار استارت آپ ها مهم است و برای این کاردر حوزه معاونت علمی و فناوری،  نیروهای فنی برای این تیم ها تشکیل داده ایم.
وی درادامه گفت: تشکیل مشاوره های حقوقی، نمایندگی های بیمه برای حمایت از استارت آپ ها ، ایجاد کریدور صادراتی برای ایده و یا احتمال محصولات تولیدی همه پیش بینی هایی است که صورت گرفته است.
حبیبی درباره ایده استارت آپ ها اظهار داشت:‌ البته همه ایده استارت آپ ها نباید نگاه دانشی داشته باشند. یک سری استارت آپ‌ها پتانسیل این را دارند که اشتغال فراگیر ایجاد کنند و دوم ارزش افزوده مناسبی را تامین کنند که هر دو می توانند یکی از عوامل رشداقتصادی کشور باشند.
وی اصطلاح “زیست بوم” را برای  شرکت های خلاق در حوزه استارت آپ ها اعلام کرد و گفت :‌ این اصطلاح را به کار بردیم که تاکید بر دانش بنیان بودن شرکت ها را برداریم تا بتوانیم از همه نوع استارت آپ ها حمایت کنیم.
وی در این زمینه با مثالی توضیح داد:‌ مثلا شرکت های خدماتی مانند اسنپ، دیجی کالا و .. لزوما لبه دانشی ندارند اما نمونه این شرکت های خلاق می توانند با حمایت توسعه یابند و به درآمدزایی و اشتغال برسند.
حبیبی به وسعت استارت آپ های حوزه انرژی اشاره کرد و گفت :‌در بخش انرژی استارت آپ های بسیار وسیع و مورد اهمیتی وجود دارد. به عبارتی در این حوزه بسیار ایده های وسیعی برای کار و خلق استارت آپ های جدید فراهم است که می تواند به سرعت رشد و توسعه یابند.

  • منبع خبر : سهام انرژی