روایت ابرنفتکش‌های خالی از بازار نفت
روایت ابرنفتکش‌های خالی از بازار نفت
دوازده ابرنفتکش خالی که به آرامی پهنه اقیانوس را درنوردیده و به سوی آب‌های خلیج مکزیکوی آمریکا پیش می‌روند، حقیقت امروز بازار نفت را برملا می‌کنند.

به گزارش نبض انرژی، در شرایط معمولی این کشتی‌ها حامل نفت سنگین و دارای سولفور بالای خاورمیانه برای تحویل به پالایشگاه‌ها در شهرهایی مانند هیوستون و نیواورلئان هستند. اما اکنون با بار کمتری در حرکت هستند که برخلاف رویه کشتی داران است زیرا کشتی‌ها به این ترتیب درآمد کمتری از راه تحویل محموله‌ها کسب می‌کنند.

این ۱۲ کشتی حداکثر ۲۱ هزار مایل مستقیماً از آسیا پیموده‌اند و تقریباً چیزی به جز آب شیرین برای حفظ ثبات ندارند زیرا تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه خود را محدود کرده‌اند. با این حال نفت سبک آمریکا صادر می‌شود و ابرنفتکش کافی در اقیانوس آتلانتیک برای این کار وجود ندارد به همین دلیل این کشتی‌ها خالی برمی‌گردند.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در بانک ING در آمستردام می‌گوید آنچه سبب این اتفاق شده، بازار نفت آمریکا است که تولید داخلی آن مدام بالاتر رفته و باعث افزایش سطح ذخایر می‌شود که در چند هفته گذشته مشاهده کرده‌ایم. هم‌زمان کاهش تولید اوپک از گریدهای بین‌المللی مانند نفت برنت پشتیبانی کرده و انگیزه‌ای برای صادرات ایجاد کرده است.

آمریکا به دلیل انواع مختلف نفتی که استخراج می‌کند میزان زیادی نفت وارد و صادر می‌کند به خصوص عرضه جدید نفت سبک شیل که از نفت تولید خاورمیانه بسیار متفاوت است. اعضای اوپک احتمالاً گریدهای سنگین‌تر را کاهش می‌دهند در حالی که صادرات نفت آمریکا، عموماً نفت سبک است.

از نظر استانداردهای صنعتی، نفت آمریکا سبک بوده و سولفور کمی دارد که آن را برای تولید بنزین مناسب می‌سازد در نتیجه این سوخت دچار اشباع عرضه شده است. در مقابل نفت خاورمیانه به فرآوری بیشتری نیاز دارد که برای پالایشگاه منطقه خلیج مکزیکو مشکل نیست، زیرا برای پالایش این نوع نفت تجهیز شده‌اند اما تولید بنزین کمتری خواهد شد.

به گفته جیمز دیویس، مدیر خدمات نفتی جهانی در شرکت “فکت گلوبال انرژی”، نفت سبک آمریکا امسال رشد زیادی خواهد داشت و این امر صادرات آمریکا را بالاتر خواهد بود.

کشتی‌داران روی صادرات آمریکا برای کمک به بازار نفتکش‌ها در برابر شرایط محدودیت عرضه اوپک و متحدانش حساب می‌کنند.

تحلیلگران صنعتی که برآورد خود از درآمد کشتی‌ها در سال میلادی جاری را پس از اعلام توافق اوپک پلاس بالا بردند، به افزایش حمل محموله‌های آمریکایی به عنوان یک عامل تأثیرگذار اشاره کردند.

به گفته کارگزاران کشتی، معمولاً سه تا چهار ابرنفتکش خالی در هر زمانی به سوی آمریکا در حرکت هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این تغییر روی بازار کشتیرانی تأثیر قابل توجهی گذاشته و درآمد روزانه نفتکش‌های VLCC که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت هستند، از هفته گذشته دو برابر شده و به ۲۹ هزار و ۴۹۴ دلار رسیده است.

  • منبع خبر : ایسنا