افزایش نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری ایران
افزایش نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری ایران
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به افزایش نقش‎آفرینی بخش خصوصی در صنعت حفاری کشور اشاره کرد و گفت: زمانی بخش حفاری به‌طور کامل در اختیار دولت بود و امروز سهم شرکت ملی حفاری ایران به عنوان نماینده دولت در این بخش بیش از ۶۰ درصد نیست.

به گزارش نبض انرژی، رامین حاتمی امروز (شنبه، چهارم اسفندماه) در نشست تخصصی «شرکت‌های حفاری و توسعه‌دهنده: نقش‌آفرینی در حفظ و نگهداشت تولید نفت ایران» افزود: با توجه به هدف‌گذاری‌های افزایش تولید نفت و گاز در برنامه ششم توسعه و نظر به اینکه بیشتر میدان‌های نیمه دوم عمر خود را سپری می‌کنند و با افت طبیعی مخزن روبه‌رو هستیم، در سال‌های آینده نیاز به حفاری چاه‌های جدید و تعمیرات افزایش خواهد یافت و باید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه افت تولید نفت را جبران کنیم.

وی با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن تحول در برخی رویکردها ادامه داد: این تغییر رویکرد در بخش کارفرمایی آغاز شده که از مصادیق آن می‌توان به تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی (آی‌پی‌سی)، تدوین طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، واگذاری ان‌جی‌ال‌ها به بخش خصوصی و … اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، برون‌سپاری بعضی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی ناگزیر با انتقال میزانی از ریسک نیز همراه خواهد بود و بخش پیمانکاری باید خود را برای فعالیت و قبول این میزان ریسک آماده کند و به دانش و فناوری‌های روزآمد تجهیز شود.

حاتمی انتقال فناوری و دانش فنی روزآمد دنیا، توجه بیشتر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تغییر روش‌های سنتی، حمایت بیشتر کارفرما از بخش خصوصی، توجه به نقش تاثیرگذار شرکت‌های حفاری در صیانت از تولید نفت و گاز و توسعه تحقیق و پژوهش در شرکت‌های حفاری را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که بخش خصوصی بتواند در صنعت حفاری ایران نقش موثرتری ایفا کند.

  • منبع خبر : شانا