بخشی از ذخایر نفتی و گازی ایران توسعه پیدا نکرده است
بخشی از ذخایر نفتی و گازی ایران توسعه پیدا نکرده است
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: از مجموع ۲۵۰ ذخیره نفتی ۱۲۰ و از مجموع ۱۳۰ ذخیره گازی ۱۰۰ ذخیره توسعه پیدا نکردند.

به گزارش نبض انرژی، سیدصالح هندی در ششمین کنگره صنعت حفاری و سومین کنگره اکتشاف و تولید که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان این‌که صنعت نفت در پیدایش، پیروزی، استمرار و استحکام انقلاب اسلامی نقش روشنی داشته است، اظهار کرد: علی‌رغم همه فشارها در داخل و خارج، صنعت نفت طی این سال‌ها سرپا ایستاده است و این‌که بعد از گذشت ۴۰ سال دشمنان برای ضربه زدن به کشور صنعت را هدف قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که این صنعت وظیفه خود را انجام داده است.

وی، با اشاره به اکتشافاتی که در طول ۴۰ سال گذشته در بخش ذخایر گازی و نفتی صورت گرفته است، اظهار کرد: با توجه به این اکتشافات در طول ۴۰ سال، هنوز به همان اندازه نفت قابل تولید در ایران وجود دارد که سال ۱۳۵۷ وجود داشت و این میزان طی این سال‌ها و با وجود تولیدات و صادراتی که صورت گرفته، تغییری نیافته است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان این‌که ۸۰ درصد از گازی که تولید می‌شود، بعد از انقلاب اسلامی کشف شده است، گفت: ایران تا ۲۰ سال دیگر نفت دارد، اما این اتفاق نیفتاد و همواره صادرات حتی در سخت‌ترین شرایط هم ادامه داشت.

جایگاه نفتی کشور نسبت به ذخایر مناسب نیست

هندی در ادامه با تاکید بر این‌که گفته‌های فوق به این معنی نیست که صنعت نفت نمی‌توانست بهتر از این عمل کند، اظهار کرد: جایگاه صنعت نفت کشور نسبت به این‌که در مجموع نخستین دارنده ذخایر نفتی و گازی است، در شأنش نیست. این‌که ما از نظر ذخایر در رتبه نخست قرار داریم، بسیار لغزنده است و این میزان در ضریب تولید وجود ندارد و در رزرو جزو اعداد پایین هستیم.

به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، صنعت نفت ایران بعد از گذشت ۴۰ سال نیاز به زایش و رویش مجدد دارد.

وی با تاکید بر این‌که شرکت ملی نفت باید تبدیل به یک واحد کسب‌وکار شود، توضیح داد: باید یک فرق اساسی بین شرکت ملی نفت و ثبت احوال وجود داشته باشد و تعادلی بین ورودی و خروجی این شرکت برقرار شود. شرکت ملی نفت به یک حکمرانی خوب نیاز دارد. شرکت ملی نفت با توجه به حجم ذخایر نفتی و گازی نمی‌تواند طبق استانداردهای بین‌المللی کار نکند.

بخش خصوصی باید به صورت جدی‌تر وارد صنعت شود

هندی با تاکید بر لزوم تقویت بخش خصوصی اظهار کرد: به نظر من مردم برای اداره کردن خود در همه عرصه‌ها، ذی‌صلاح‌تر از دولت هستند و باید اجازه دهیم بخش خصوصی به صورت جدی‌تر وارد صنعت نفت شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: طبق آمارها از مجموع ۲۵۰ رزرو نفتی ۱۲۰ و از مجموع ۱۳۰ رزرو گازی، ۱۰۰ عدد توسعه نیافته‌اند و حجم بسیار زیادی نفت و گاز دارند.

وی با تاکید بر این‌که توسعه بسیاری از میادین برای بخش پرهزینه‌ای مانند شرکت ملی نفت منطقی نیست، گفت: اما توسعه این میادین برای بخش‌های خصوصی توجیه دارد.

هندی با اشاره به افزایش تولید نفت در آمریکا، ادامه داد: آمریکا، زیرساخت‌ها را مهیا و زمین‌ها را به صورت هکتاری به بخش خصوصی واگذار کرد و بعد از این‌که بخش خصوصی ذخایر را توسعه داد نفت را از آن‌ها خرید.

به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، منابع نامتعارف مطلوبی در ایران وجود دارد و باید حفاری شده تا تثبیت شوند، اما در اولویت شرکت ملی نفت قرار ندارند.

وی با تاکید بر این‌که نیاز به تحول برنامه‌ریزی راهبردی در شرکت ملی نفت وجود دارد، اضافه کرد: در نظام مالی هم نیاز جدی به تحول وجود دارد. این به معنی تحول در مدیریت مالی است.

  • منبع خبر : ایسنا