برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز سیستان و بلوچستان
برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز سیستان و بلوچستان
آیین توديع و معارفه مديرعامل برق منطقه‌اي سيستان و بلوچستان با حضور مدير عامل شركت توانير برگزار شد.

به‌گزارش نبض انرژی، صبح امروز (پنج‌شنبه) در مراسمي با حضور مديرعامل شركت توانير، “عليرضا پرنده مطلق” به عنوان مديرعامل جدید برق منطقه‌اي سيستان و بلوچستان منصوب و از خدمات “محبعلی قزاق جاهد” مدیرعامل سابق قدردانی شد.
“محمدحسن متولي‌زاده” در اين مراسم گفت: احداث 4 نيروگاه حرارتي، انتقال 400 كيلووات برق از كرمان به زاهدان و احداث يك نيروگاه بادي در شمال اين استان در دستور كار وزارت نيرو قرار دارد.
وی افزود: با بهره برداري از اين طرح‌ها بيش از 2 هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق سيستان و بلوچستان افزوده شده و برق توليدي اين استان به بيش از 3 هزار مگاوات مي‌رسد.
مديرعامل توانير با اشاره به نيروي باد و خورشيد در استان گفت: سيستان و بلوچستان با داشتن اين 2 نيروي طبيعي تجديدپذير، قابليت زيادي براي توليد و صادرات برق به كشورهاي همسايه دارد.
در حال حاضر 1.5 ميليارد نفر از ساكنان كره زمين از نعمت برق محروم هستند كه تعداد اندكي از آن در روستاهاي سيستان و بلوچستان است و بايد با برنامه ريزي شركت توزيع نيروي برق سيستان و بلوچستان هرچه سريعتر برق‌رساني به اين روستاها انجام گيرد.
متولی‌زاده افزود: كشور ما در ايجاد ظرفيت هاي انرژي در جايگاه چهاردهم قرار گرفته كه اين امر نشان از فعاليت گسترده در صنعت برق است.
وي تصريح كرد: باتوجه به مرزي بودن سيستان و بلوچستان و شرايط آب و هواي خاصي كه داراست همكاران ما در مجموعه برق توانسته‌اند به خوبي در تكميل ظرفيت و بحث كاهش تلفات انرژي موفق عمل كنند .
متولي‌زاده با بیان اینکه سيستان و بلوچستان در حذف قبوض كاغذي در بين ديگر استان‌هاي كشور پيشتاز بوده است از تلاش‌هاي بي‌وقفه مهندس جاهد مديرعامل اسبق قدرداني كرد و افزود: وزير نيرو تاكيد بر شايسته گزيني در اين استان دارد كه آقاي پرنده مطلق علاوه بر اينكه بومي اين استان است، شناخت خوبي از منطقه دارد.
وي ادامه داد: اميدواريم با توجه به كارنامه خوب مديرعامل جديد شاهد موفقيت هاي خوبي در صنعت برق سيستان و بلوچستان باشيم.
مدیرعامل توانیر به مديريت مصرف در حوزه برق اشاره كرد و گفت: بخش عمده مصارف در استان خانگي است كه هم فرصت و هم تهديد محسوب مي‌شود و بايد با مشاركت و همكاري صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها آموزش مصرف صحيح برق به همراه فرهنگ سازي بخصوص در زمان پيك انجام گيرد.
در اين مراسم همچنين پرنده‌مطلق مديرعامل جدید برق منطقه‌اي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: در سيستان و بلوچستان 3 محور اصلي افزايش توليد، جذب سرمايه گذار غيربومي و مصرف بهينه شناخته شده است كه به‌منظور پيشرفت و توسعه در اين محورها از وزارت نيرو درخواست داريم نگاه ويژه تري به اين استان داشته باشد.
محبعلی قزاق جاهد نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه سيستان و بلوچستان از وسعت فراواني برخوردار است، اظهار داشت: سيستان و بلوچستان داراي انرژي هاي نو و تجديدپذير از جمله انرژي بادي و خورشيدي است كه بايد به خوبي از آن بهره گيريم و وجود اين انرژي ها مي تواند استان را به هاب انرژي تبديل كند.
وي افزود: صادرات برق به كشورهاي همسايه بويژه افغانستان و پاكستان بايد در اولويت قرار گيرد و باید بتوانیم انرژي را به عمق اين كشورها ببريم.
در پايان اين مراسم، حكم انتصاب عليرضا پرنده مطلق ارائه و از تلاش‌هاي محبعلی قزاق، مدیرعامل پیشین تقدير شد.

  • منبع خبر : وزارت نیرو