طرح نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر
طرح نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر
نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان و با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط دکتر محمدصادق ولی پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مهندس محمدمهدی اسماعیلی دانش آموخته کارشناسی ارشد این دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۸۰۵ به ثبت رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،دکتر ولی پور در توضیح این اختراع گفت: نیروگاه دودکش خورشیدی، فناوری نوینی از نسل نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی است که علاوه بر تولید معمول برق و استخراج برق از انرژی ذخیره شده، در تولید آب شیرین، تولید محصولات کشاورزی، تصفیه هوا و شکست وارونگی دما نیز کاربرد دارد.
وی افزود: تاکنون نمونه تجاری از این نیروگاه برای تولید برق ساخته نشده است، اما محققان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات مبنایی، کاربردی و تجربی و انتشار مقالات و ثبت اختراع‌هایی در این زمینه هستند.
بر اساس اعلام وزارت علوم، وی در ادامه گفت: این اختراع برای نخستین بار امکان استفاده از محصولات احتراق گاز فلر در یک نیروگاه خورشیدی را مطرح کرده و منجر به خلق نیروگاهی ترکیبی از انرژی فسیلی و انرژی تجدیدپذیر شده است؛ به شکلی که نقاط ضعف هر کدام به وسیله نقاط قوت دیگری پوشش داده شده و حاصل این کار نیروگاهی خورشیدی با توان خروجی بالا و قابلیت تولید توان در شب است که از به هدر رفتن حجم عظیمی از اتلاف انرژی بر اثر سوزاندن گاز فلر جلوگیری می‌کند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلاینده خواهد شد.

 

ایسنا