بارش‌های اخیر مشکل کم آبی را حل نکرد
بارش‌های اخیر مشکل کم آبی را حل نکرد
در حالی‌که حجم بارش‌ها از اول مهرماه تاکنون به 183.6 میلی‌متر رسیده، اما باید اذعان داشت، این بارش‌ها دلیل بر این نیست که مشکل کم‌آبی کشور حل شده و وضعیت کمبود آب را بهبود خواهد بخشید.

به گزارش نبض انرژی، طبق گزارش مدیریت منابع آب ایران، حجم بارش‌های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی 98-97 (اول مهرماه) تاکنون به 183.6 میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین 10 ساله اخیر از 119.1 میلی متر رشد برخوردار بوده است.

بنابراین گزارش،اگر چه بارش‌های امسال حاکی از وضعیت مناسب بارش‌ها و حجم ذخایر سدها است، اما ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی و بارش‌های مناسب خواهد بود.

با توجه به خشکسالی‌های طولانی در کشور این بارش‌ها باعث می‌شود که خشکسالی‌ها برطرف نشود، البته برخی از مناطق غربی کشور مثل استان خوزستان وضعیت خوبی در بارش داشته‌اند و حتی سدهای آنها به مرحله سرریز رسیده است، اما مناطق دیگری مثل مرکز ، شرق و جنوب شرق که از آب‌های سطحی استفاده بیشتری ندارند و از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و منبع آب شرب آنها آب‌های سطحی نیست، این بارش‌ها برای آنها چندان تأثیری ندارد و نمی‌توان گفت، این بارش‌ها که رشد خوبی هم داشته تأثیری بر منابع زیرزمینی خواهد گذاشت.

به هر حال شاید در برخی از مناطق مثل خوزستان در تابستان سال آینده مشکل خاصی نداشته باشیم، چرا که حجم ذخیره تمام سدهای این منطقه پر شده است.

اما عامه کشور چون از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، بنابراین این بارش‌ها چندان تأثیرگذار نخواهد بود و این بارندگی‌ها باعث نمی‌شود سطح آب‌های زیرزمینی که در طی سالیان گذشته کاهش پیدا کرده به وضعیت قبلی بازگردد. حال اگر حداکثر میزان بارندگی که اتفاق افتاده به ۲۰۰ میلی‌متر برسد و اگر تمام این بارش‌ها وارد زمین شود، نصف آن تبخیر خواهد شد و وقتی خیلی از مناطق کشور افت آب سفره‌های زیرزمینی آنها یک و نیم متر در سال است، پس این بارش‌ها نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد.

چون منابع آب زیرزمینی کشور حدود ۲۰ سال است که در خشکسالی است و به منابع آبی در دهه‌های گذشته فشار زیادی وارد و آسیب دیده است، پس بارندگی در ۲ ماه یا ۳ ماه نمی‌تواند به گونه‌ای باشد که وضعیت منابع آبی خوب شده و خیال مردم باید راحت باشد، بلکه باید صرفه‌جویی جدی گرفته شود.

*وزیر نیرو:افزایش بارندگی‌های اخیر کشور موجب ایجاد روان آب و رفع خشکسالی نمی‌شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌های اخیر مناسب بوده است، ولی با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد می‌گوید: در صورت خروج از چرخه خشکسالی چندین سال طول می‌کشد تا منابع آبی مناسب را به دست بیاوریم، بنابراین با وجود افزایش بارندگی‌های اخیر کشور، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سدها با کاهش روبرو هستیم.

بارش‌های اخیر به گونه‌ای شده که مردم صرفه‌جویی در آب را جدی نمی‌گیرند، به ویژه اینکه در روزهای پایانی سال و افزایش شست‌وشو و خانه تکانی مصرف آب افزایش خواهد داشت.

*مدیریت مصرف آب مختص فصل تابستان نیست

پیشتر سیاوش پاکدل مدیر دفتر مدیریت مصرف آب و فاضلاب شهری یزد با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب مختص فصل تابستان نیست،‌ گفت: با واقعی شدن قیمت آب مدیریت مصرف جدی‌تر خواهد شد و مشترکان از لوام کاهنده آب استفاده می‌کنند.

*4 عامل مدیریت مصرف آب

پاکدل با بیان اینکه مصرف آب باید بر اساس نیاز واقعی باشد، می‌گوید، چهار عامل فرهنگ و باور، تعرفه و اقتصاد آب، آئین‌نامه‌ها و استفاده از لوازم کاهنده مصرف در مدیریت مصرف آب نقش حیاتی و اساسی دارد.

فرهنگ و باور، تعرفه و اقتصاد آب، آئین‌نامه‌ها و استفاده از لوازم کاهنده مصرف در مدیریت مصرف آب نقش حیاتی و اساسی دارد

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری یزد، ادامه داد: مردم اگر باور داشته باشند که مشکل آب داریم و اگر بدانند که در چند سال گذشته متوسط میزان بارندگی از 250 میلی‌متر به 200 میلی‌متر کاهش یافته است، می‌توانیم به مدیریت مصرف آب امیدوار باشیم.

پاکدل ادامه داد: در برخی کشورها که از لحاظ بارندگی بسیار غنی هستند، مردم از لوازم کاهنده آب استفاده می‌کنند و چون قیمت آب در آن کشورها واقعی است و گران مردم و مشترکان از لوازم کاهنده به خوبی بهره می‌برند.

 بنفشه زهرایی دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی نیز معتقد است که اگر مردم ایران یک سال از ایران مسافرت کنند و آبی در ایران مصرف نشود و ما موفق شویم این آب را به آبخوان‌ها تغذیه کنیم، باز نمی‌توانیم کسری مخازن را جبران کنیم. برخی تصور می‌کنند چون بارش‌ها خوب بوده است، پس صرفه‌جویی را زیاد جدی نمی‌گیرند، در حالی که کسری مخازن آب زیرزمینی در کشور از کل میزان منابع آب تجدیدپذیر از شرایط نرمال تجاوز کرده است.

*جدیت شهرهای دارای تنش آبی در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در سال آینده

بر اساس این گزارش،سال آینده شهرهای دارای تنش آبی مثل یزد و اصفهان باید به خوبی بدانند که این بارش‌ها چندان نمی‌تواند وضعیت کمبود آب را بهبود بخشد.

با توجه به اینکه حجم زیادی از آب برخی شهرهای دارای تنش آبی از حوضه آبی سایر شهرها وارد استانها و شهرها می‌شود، به ویژه اینکه ۱۰۰ درصد هم نمی‌تواند پایدار باشد، حتما شهروندان این شهرها باید درنظر داشته باشند که منابع آب زیرزمینی و انتقالی محدود است و همواره در فصل زمستان هم باید صرفه‌جویی کنند.

  • منبع خبر : فارس