برگزاری مناقصه بین‌المللی برای احداث نیروگاه‌های بادی در میل نادر
برگزاری مناقصه بین‌المللی برای احداث نیروگاه‌های بادی در میل نادر
اسناد برگزاری مناقصه بین‌المللی برای احداث واحدهای بادی در منطقه میل نادر توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره ‌وری برق (ساتبا) در حال تهیه بوده و امید است این مناقصه در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با انتخاب سرمایه‌گذار شایسته به نتیجه برسد.
 سیستان از گذشته‌های دور سرزمین باد‌ها بوده است و مهر تاییدی براین موضوع وجود آسباد‌های تاریخی در این خطه از کشور است.
باد‌های ۱۲۰ روزه با قدرت آسباد‌ها را به حرکت در می‌آوردند و گندم‌ها در انبار غله ایران آسیاب می‌کردند، در این میان با خشک شدن تالاب هامون باد‌های ۱۲۰ روزه که نعمتی برای خنکی و تعدیل هوای سیستان بودند به بلای جان سیستانی‌ها تبدیل شدند و با فرسایش سطح تالاب هامون موجب ایجاد طوفان‌های گرد و غبار و وجود ریزگرد‌ها در منطقه شدند.
به گزارش نبض‌انرژی،خشکی تالاب هامون به دلیل قهر طبیعت و بی مهری کشور همسایه و احداث بند کمال خان بر روی رودخانه هیرمند همچنان ادامه دارد، در این میان باد‌های سیستان کماکان با قدرت می‌وزند که می‌توان از این نعمت الهی برای چرخش پره‌های غول پیکر توربین‌های بادی استفاده کرد.

بر این اساس نیروگاه بادی در منطقه میل نادر در حال ساخت بوده و تعدادی توربین هم در این خطه نصب شده است که می‌تواند زمینه را برای برق پایدار در منطقه فراهم کند و فرصتی برای بهره مندی از انرژی بی پایان باد در منطقه سیستان باشد.
میل نادر معروف‌ترین تونل بادی جهان
حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی به تازگی در این خصوص بیان کرد: باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان به دلیل ایجاد طوفان‌های گرد و غبار در سال‌های اخیر سبب شده است این خطه در سل رتبه اول را داشته باشد و به لحاظ آلایندگی ناشی از ریزگرد‌ها منطقه سیستان جزو شهر‌های اول جهان باشد.
وی ادامه داد: بسته شدن مسیر آب رودخانه هیرمند و ایجاد بند کمال خان و چندین بند دیگر در این مسیر از سوی افغانستان موجب تشدید طوفان‌ها در این منطقه شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معروف‌ترین تونل بادی جهان میل نادر بوده و تا به حال کاری برای آن انجام نشده است.
دهمرده بیان کرد: باد‌های ۱۲۰ روزه خطه سیستان، در دوره پیک مصرف برق در کشور می‌تواند مقدار بالایی انرژی الکتریکی تولید کند که به شبکه تولید برق ایران کمک زیادی خواهد کرد و هم قابلیت صادرات به افغانستان و پاکستان را دارد.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:بهره برداری از تونل بادی میل نادر آغاز و چند توربین هم وارد مدار شده است که یکی از آن‌ها به اندازه مصرف سه کارخانه سیمان و پنج هزار خانوار برق تولید می‌کند.
تولید ۲۰۰ مگاوات برق تا پایان ۱۴۰۰
علیرضا پرنده مطلق، مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: یکی از بزرگترین دستاورد‌های صنعت برق در سال ۹۸ و ۹۹ زیرساخت میل نادر است، کار آغاز شده و می‌توانیم انتظار داشته باشیم اگر مشکلی نباشد تا پایان ۱۴۰۰ میزان ۲۰۰ مگاوات برق تولید کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا، حمل تجهیزات پنج دستگاه توربین بادی به منطقه به طور کامل انجام شده و فونداسیون‌های همه واحد‌ها در مراحل پایانی است.
مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برنامه ریزی لازم برای احداث پنج دستگاه قبل از شروع طوفان‌های ۱۲۰ روزه صورت پذیرفته است.
پرنده مطلق اضافه کرد: پست موقت ۶۳ کیلوولت مورد نیاز برای انتقال ۲۵ مگاوات تولید توربین‌های بادی، نصب و در مدار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: مجوز‌های لازم برای احداث پست دائم ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت میل نادر در حال اخذ است و پس از صدور مجوز‌های مورد اشاره مناقصه EPCF احداث پست مذکور برگزار می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: با انتخاب پیمانکار احداث برای پست مذکور، بخشی از آن از انتهای سال ۱۴۰۰ در مدار قرار خواهد گرفت و پایان سال آینده پست به طور کامل آماده انتقال توان تولیدی توربین‌های بادی به شبکه خواهد بود.
مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در همین رابطه بودجه مورد نیاز احداث پست از طرف شرکت توانیر در نظر گرفته شده است.
پرنده مطلق گفت: همچنین در رابطه با احداث واحد‌های جدید توسط سرمایه گذاران جدید، مذاکراتی با چندین سرمایه‌گذار در حال انجام است.
وی ادامه داد: در نهایت اسناد برگزاری مناقصه بین‌المللی برای احداث واحد‌های بادی در منطقه میل نادر توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) در حال تهیه بوده و امید است این مناقصه در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با انتخاب سرمایه‌گذار شایسته به نتیجه برسد.

برق نیوز