افتتاح ۲ نیروگاه خورشیدی و کمربند فیبرنوری پست‌های برق در فارس
افتتاح ۲ نیروگاه خورشیدی و کمربند فیبرنوری پست‌های برق در فارس
همزمان با دهه پرفروغ فجر انقلاب اسلامی ۲ نیروگاه خورشیدی و طرح نصب و راه اندازی کمربند فیبر نوری بین پست ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق با سرمایه گذاری شرکت برق منطقه ای استان فارس و با حضور معاون وزیر نیرو، استاندار فارس و جمعی از مسئولان استانی به بهره برداری رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،صبح سه‌شنبه ۲۱ بهمن و در قالب پویش الف – ب آبادانی ایران، ۲ طرح نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌های داراب و سروستان و طرح نصب و راه اندازی کمربند فیبرنوری بین پستها و ایستگاههای فوق توزیع برق استان فارس با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریالی، با حضور معاون وزیر نیرو، استاندار و مسئولان صنعت برق استان فارس افتتاح شد.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای استان فارس در این خصوص به خبرنگاران گفت: اجرای طرح تکمیل کمربند فیبر نوری بین پست ها و ایستگاه‌های فوق توزیع برق در استان فارس یک کار ماندگار و اساسی برای تثبیت و پایداری تامین و انتقال برق است، برای احداث طرح های تکمیل کمربند فیبرنوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس در سال جاری اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

مجید عزیزیان ادامه داد: این اعتبارات در سالهای آتی نیز پیش بینی خواهد شد تا با اجرای کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس نیازهای اصلی این طرح تامین شود، پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۰ با دوبرابر شدن این اعتبارات ۲۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یابد.

به گفته وی، شرکت برق منطقه ای استان فارس از جمله معدود شرکت هایی است که اجرای طرح کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس را به صورت یک طرح مستقل اجرا می کند، با توجه به گستردگی شبکه و طول آن می‌طلبد این طرح به صورت تخصصی اجرا شود.

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای استان فارس خاطرنشان کرد: ما از حمایت های مدیر عامل شرکت و مسئولان استانی در اجرای این طرح برخوردار هستیم و امید است با تداوم این روند شاهد ثبت یک شاخص قابل توجه در ایجاد کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس باشیم.

مجری طرح کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس نیز با بیان مشخصات فنی این طرح گفت: استان فارس چهار کمربند بزرگ فیبر نوری دارد، فازهای یک و دو این کمربند به گونه ای طراحی شده که ارتباطات سریع بین ایستگاه‌ها را برقرار کند، اکنون فازهای بعدی هم در حال طراحی است و مابقی ایستگاه‌ها را در کلان شهر شیراز و سایر شهرستان ها را پوشش می دهد تا درصد رویت پذیری شبکه های تامین و انتقال برق افزایش یابد.

سوخک با بیان اینکه این درصد اکنون بالای ۹۹ درصد است و با اجرای فازهای بعدی درصد رویت پذیری و قابلیت اطمینان پذیری به ۱۰۰ درصد نزدیک می شود، اضافه کرد: این شبکه از جوانب مختلف تغذیه می شود و به صورت کمربند ایستگاه‌های شیراز و سایر شهرها را پوشش می دهد، ارتباط بین ایستگاه‌ها در این طرح اگر از یک سمت و به علت حوادث یا هر اتفاق دیگری قطع شود، طرح به گونه ای طراحی شده که ایستگاه‌ها و پست های برق بتوانند رویت پذیری داشته باشند و ارتباط آن برای دیسپاچینگ و سایر واحد های مدیریت شبکه قابل دسترسی باشد.

او با بیان اینکه افزایش ایمنی از اهداف اجرای طرح کمربند فیبر نوری بین ایستگاه‌ها و پست های تامین و انتقال برق در استان فارس است، افزود: با تکمیل این طرح واحد های دیسپاچینگ، حفاظت و کنترل و همچنین همه واحد های مدیریت تامین و انتقال برق می توانند به پایش مستمر شبکه بپردازند ، این کار به صورت متمرکز انجام می شود ، هر گونه اختلال و اشکال در شبکه میتواند از راه دور پایش گردد.

نیروگاه‌های خورشیدی یک مگاواتی افتتاح شده در لایزنگان داراب با مشارکت ساتبا و با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و نیروگاه خورشیدی شهرک صنعتی سروستان به ظرفیت شش دهم مگاوات با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده است.

 

 

ایسنا