صالحی: در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم/ تولید ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد در هر ساعت
صالحی: در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم/ تولید ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد در هر ساعت
وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی الحمدالله رو به گسترش است. این فعالیت‌ها مستلزم آن است که ما نیروی جوان جذب کنیم، همانطور که تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شویم نیروهای جوان وارد می‌شود و سالانه چند صد نیروی جدید جذب می‌کنیم تا توازنمان برقرار باشد و نوید می‌دهم سازمان با قوت و قدرت در حال پیشرفت است و هیچ بخشی از سازمان راکد نبوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌شود، گفت: در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم و ساخت سانتریفیوژهای IR6 را نیز آغاز کرده‌ایم.

به گزارش نبض‌انرژی،به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «علی ‌اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی با اشاره به مراسم چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور که در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: مهمان‌های گرانقدری در این مراسم به پاس احترام به این شهید بزرگوار در این مراسم حضور داشتند از جمله امیر حاتمی وزیر دفاع و حسین امیرعبداللهیان و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی.

وی افزود: در شورای معاونان سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار تصمیم گرفتیم نگین سایت شهید شهریاری که راکتور تحقیقاتی تهران است را به نام راکتور تحقیقاتی شهید فخری زاده نامگذاری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: شهدا زنده‌ هستند و نزد خدا روزی می‌گیرند و نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت شده است و ما به پاس خدمات این عزیز بزرگ بر خود تکلیف دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کنیم. اگر این از خودگذشتگی‌ها و شهدایی مثل شهید سلیمانی و شهدای گمنام ما نبودند، یقینا ایران در این جایگاه عزتمندی که الان قرار دارد، قرار نداشت. باید سعی کنیم نام این بزرگان را ثبت و ابدی کنیم و این کوچک‌ترین کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم.

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه توسط عناصر تروریست مسلح در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسید.

* هر ساعتی حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو که از روز گذشته شروع شد نیز گفت: در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم. رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم ۲۰ درصد را راه بیندازیم و هر ساعتی حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم ۲۰ درصد تولید کنیم و الان تولید، پایدار شده است.

وی عنوان کرد: ماهانه حدود هشت تا ۹ کیلو می‌توانیم ۲۰ درصد تولید کنیم تا به ۱۲۰ کیلویی که قانون از ما خواسته، برسیم.

صالحی ادامه داد: ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده است شاهد بودید که در عرض ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

وی درباره اینکه چرا قبل از قانون اخیر مجلس غنی سازی ۲۰ درصد را نداشتیم، پاسخ داد: چون این ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود و ما برای پنج سال سوخت این راکتور را در انبارهای خودمان داریم. این ۲۰ درصدی که تولید می‌کنیم به عنوان ذخیره و انباشته خواهد شد.

*در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان هیچ کدام نه متوقف و نه کند شده است، اظهار داشت: الان داریم یک هزار سانتریفیوژ IR2m نصب می‌کنیم و همین الان دو آبشار نصب شده و کار می‌کند یعنی حدود ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای IR2m نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است و انشاءالله ظرف دو سه ماه آینده که طبق قانون باید هزار IR2m نصب کنیم، در همان زمان و حتی زودتر هم نصب خواهیم کرد.

*آغاز ساخت سانتریفیوژهای IR6 

صالحی بیان کرد: الان ساخت سانتریفیوژهای IR6 را شروع کردیم که طبق قانون گفته شد و باید بتوانیم در ظرف یک سال یک هزار ماشین IR6 تولید کنیم. الان مواد اولیه آن را تهیه می‌کنیم و با کمکی که رئیس جمهور کردند و دستور دادند نیازهای مالی آن تامین شود، ما این کار را شروع کردیم. چرا که نیاز مالی آن خیلی بالاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: انشاءالله طبق آن چیزی که مجلس از ما خواسته و درست در محدوده‌های زمانی که مدنظر است و حتی زودتر این کار را به پیش می‌بریم و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

به گزارش فارس، براساس قانون اخیر مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» مورخ ۱۲ آذر ماه سال جاری (۱۳۹۹) و در راستای تأمین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف شد نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

در ماده سه این قانون آمده است: برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲۹، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای مورد نیاز، با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (IR2m) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم (IR6) را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را ظرف مدت یکسال پس از تصویب این قانون به یک هزار دستگاه ماشین توسعه بدهد. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران در مراسم چهلم شهید فخری زاده بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در حال حاضر قریب به ۲۰ هزار پرسنل دارد، اظهار داشت: فعالیت‌های گسترده‌ای دارد از ساخت دو نیروگاه اتمی که در بوشهر در حال انجام است و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی کشور است و قیمت این نیروگاه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. در اکتشاف و استخراج فعالیت‌های گسترده‌ای داریم. تا چهار سال پیش به صورت متوسط چهار الی پنج تن کیک زرد تولید می‌کردیم که الان دو سال است به ۳۰ تن رسانده‌ایم و امسال بین ۳۵ تا ۴۰ تن خواهد شد. یعنی هشت برابر کرده‌ایم و این فعالیت‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

به گزارش فارس، وی افزود: در ساخت راکتور اراک و آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است. در ساخت مرکز یون درمانی در استان البرز که بزرگ‌ترین بیمارستان ایران و مرکز یون درمانی در غرب آسیا خواهد بود که فقط تجهیزات آن ۲۰۰ میلیون یورو است، ساختمان آن هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و امیدواریم در شهریور ماه اولین فاز این بیمارستان راه‌اندازی شود.

صالحی بیان کرد: یک مرکز رادیو دارو تترا داریم که بزرگ‌ترین مرکز رادیوداروی غرب آسیا خواهد بود و ۳۷ هزار متر مرکز تحقیقاتی تأسیس می‌شود و ۶۰ میلیون یورو تجهیزات خریداری شده که دارد می‌آید که نصب شود. بزرگ‌ترین مرکز تولید رادیودارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهیم بود که الان که با بضاعت کمی کار می‌کنیم به ۱۰ الی ۱۱ کشور رادیودارو صادر می‌کنیم و حتی به اروپا نیز امکان صدور رادیودارو است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی الحمدالله رو به گسترش است. این فعالیت‌ها مستلزم آن است که ما نیروی جوان جذب کنیم، همانطور که تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شویم نیروهای جوان وارد می‌شود و سالانه چند صد نیروی جدید جذب می‌کنیم تا توازنمان برقرار باشد و نوید می‌دهم سازمان با قوت و قدرت در حال پیشرفت است و هیچ بخشی از سازمان راکد نبوده است.