گفت‌وگوهای مسکو و آنکارا برای صادرات گاز به اروپا/بدون ایران
گفت‌وگوهای مسکو و آنکارا برای صادرات گاز به اروپا/بدون ایران
ظرفیت انتقال گاز سالانه این خط لوله ۹۳۰ کیلومتری ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. انشعاب نخست این خط لوله با ظرفیت ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای مصرف‌کنندگان در ترکیه و انشعاب دیگر آن برای کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است.

شرکت گازپروم روسیه و ترکیه در حال مذاکره برای صادرات گاز به اروپا با خط لوله ترک استریم هستند.صلح جدید قره باغ کاملا به سود روسیه و ترکیه و به زیان ایران بود. ایران باز هم مثل همیشه بازنده اصلی تعاملات منطقه و انرژی منطقه است.

به گزارش نبض‌انرژی، از تاس، النا برمیسترووا، مدیر بخش صادرات گازپروم روسیه اعلام کرد که شرکت دولتی گازپروم روسیه و شریکان ترکیه‌ای‌ آن در حال مذاکره درباره چگونگی استفاده از خط لوله ترک استریم برای ارسال گاز به اروپا هستند.

وی در نشستی با بانک‌های سرمایه‌گذاری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چگونه از این خط لوله برای ارسال گاز به اروپا استفاده می‌شود، گفت: در حال مذاکره درباره این موضوع با همکاران ترکیه‌ای خود هستیم.

مدیر بخش صادرات شرکت گازپروم پیش از این گفته بود: این شرکت می‌تواند مقداری از گاز خط لوله ترک استریم را به اروپا منتقل کند، به شرطی که تقاضای گاز در ترکیه همچنان روند کاهشی داشته باشد.

خرید گاز در ترکیه به دلایل داخلی از جمله عرضه بیش از حد گاز طبیعی مایع شده از سال ۲۰۱۹ به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

بومیسترووا تصریح کرده بود: این در حالی است که پیش‌بینی‌های مربوط به مصرف گاز ترکیه به‌طور کلی خوش‌بینانه است.

بهترین سال گازپروم در ترکیه سال ۲۰۱۷ میلادی بود، این شرکت روس در دوره مورد بررسی حدود ۲۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کرد و آنکارا دومین مشتری بزرگ این شرکت پس از آلمان بود.

صادرات گاز با خط لوله ترک استریم از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز شد و رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در هشتم ژانویه  به‌طور رسمی این خط لوله را افتتاح کردند.

ظرفیت انتقال گاز سالانه این خط لوله ۹۳۰ کیلومتری ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. انشعاب نخست این خط لوله با ظرفیت ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز برای مصرف‌کنندگان در ترکیه و انشعاب دیگر آن برای کشورهای جنوب و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی/

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی