هشدار افزایش مصرف سوخت مایع در نیروگاهها/ “آلایندگی بیشتر” هدیه شوم “پرمصرفی گاز خانگی”
هشدار افزایش مصرف سوخت مایع در نیروگاهها/ “آلایندگی بیشتر” هدیه شوم “پرمصرفی گاز خانگی”
بی تردید با وجود آمار مصرف بالای گاز در بخش خانگی، زمستان سال جاری، شاهد رشد مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع عمده کشور و در نتیجه آن، افزایش آلاینده های هوا خواهیم بود.

درحالی که با افزایش تولید گاز در کشور انتظار کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها را داشتیم، مصرف بی رویه سوخت گاز در بخش خانگی موجب روی آوردن دوباره نیروگاه ها و صنایع به مصرف سوخت مایع در زمستان شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی ساده و به دور از محاسبه معادلات پیچیده نشان می دهد مصرف سوخت مایع نیروگاهی دستکم در کمتر از یک دهه گذشته روند رو به کاهش را تجربه کرده اما در دوسال اخیر، باز هم شاهد افزایش نسبی مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها بوده ایم.

افزایش افسار گسیخته مصرف گاز در بخش صنعتی وخانگی همواره عاملی برای کندی چرخ توسعه کشور بوده است. سوخت رسانی به نیروگاه ها در شرایطی مطلوب خواهد بود که سبد مصرف سوخت مایع کوچکتر شود و این مهم در حالی محقق خواهد شد که فرصت های بیشتری  برای گاز رسانی نیروگاهی فراهم شود؛ این فرصت ها نیز در صورتی قابل حصول است که مردم به لحاظ منابع انرژی کمبودی نداشته باشند.

در فصل سرما، اولویت با تأمین گازی بخش خانگی است و وقتی میزان مصرف دیگر بخش ها از جمله بخش خانگی بالا برود، صنایع و نیروگاه ها بالاجبار باید به سوخت مایع روی بیاورند که ناگفته پیداست چنین رویکردی در این واحدهای صنعتی و تولیدی، افزایش آلاینده های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت که باز برای برطرف شدن تبعات آن، باید از جیب کشور بسیار هزینه کرد.

آمارهای موجود در مجموعه وزارت نفت و وزارت نیرو نشان می دهد که در سال 1392 نیروگاه های کشور حدود 100 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کرده اند و نفت گاز تحویلی به نیروگاه ها هم در همین سال، 33 میلیون لیتر در روز بوده است؛ این درحالی است که نفت کوره-این سوخت آلاینده پرگوگرد-نیز روزانه 42 میلیون متر مکعب تحویل نیروگاه ها شده است.

با افزایش تولید گاز در کشور، در سال 1397 مصرف گاز نیروگاهی به عدد 178 میلیون متر مکعب، میزان مصرف نفت گاز نیروگاهی به 15 میلیون لیتر و نفت کوره به 9 میلیون لیتر در روز رسید.

اما نیروگاه ها در سال 98 بطور متوسط روزانه 167 میلیون متر مکعب گاز مصرف کردند. بر اساس ارقام ثبت شده در حوزه عملکردی شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی ایران، در سال 98، نیروگاه ها 9 میلیارد و516 میلیون لیتر نفت گاز (یعنی روزانه حدود 26 میلیون لیتر) تحویل گرفته اند. وضعیت ارسال نفت کوره هم در سال 98 حدود 4 میلیارد لیتر (حدود 11 میلیون لیتر در روز) بوده است.

حسن منتظرتربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران  در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به حل مسئله موازنه تولید و مصرف در سال‌های گذشته در کشور، می گوید به‌دلیل اقدام‌های مؤثری که در سال‌های اخیر در پارس جنوبی انجام شده، تولید روزانه گاز به 900 میلیون مترمکعب رسیده که این مقدار معادل روزانه 5 میلیون بشکه نفت است.

همزمان با افزایش تولید گاز، در حوزه مصرف نیز اتفاقات دیگری رخ می دهد. در آذر ماه 1399 مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از مرز 600 میلیون مترمکعب هم گذشت که رکوردی عجیب برای مصرف روزانه گاز در یک ماه پاییزی بود.

با یک واقعیت تلخ و هشدار آمیز مواجه ایم و آن این است که کشور با رشد بی مهابای مصرف گاز روبروست که این موضوع خواه ناخواه مصرف گاز طبیعی نیروگاه ها را به چالش خواهد کشید و برای این که  تولید برق دچار مشکل نشود مجددا مصرف سوخت مایع در واحدهای تولید انرژی الکتریکی بالا خواهد رفت؛ این در حالی است که فروش صادراتی فرآورده های سوختی است که می تواند برای کشور ارز آوری کند و مصرف بیش تر این فرآورده ها بع عنوان سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع، علاوه بر تحمیل هزینه های مستقیم اقتصادی، هزینه ها و تبعات زیست محیطی برای کشور و خطرات عمده برای سلامت شهروندان به دنبال دارد.

بی تردید با وجود آمار مصرف بالای گاز در بخش خانگی، زمستان سال جاری، شاهد رشد مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع عمده کشور و در نتیجه آن، افزایش آلاینده های هوا خواهیم بود.