کهگیلویه و بویراحمد بر مدار توسعه انرژی پاک
کهگیلویه و بویراحمد بر مدار توسعه انرژی پاک
کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد این جمعیت در روستاها زندگی می کنند. تعداد مشترکین برق در کهگیلویه و بویراحمد ۲۶۵ هزار مشترک بوده که حدود ۲۱۰ هزار از این تعداد مشترکین برق روستایی هستند.

 استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ارتفاع مناسب از سطح دریا، آفتاب پاک و دمای لازم در سال جاری توانسته است ۱۴۰ هزار و ۷۰۰ کیلو وات ساعت انرژی برق از نیروگاه های خورشیدی تولید کند و توسعه و بهره وری مناسب از این انرژی پاک را سرعت ببخشد.

به گزارش نبض‌انرژی،

 بهره مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک در جهان جایگاه مناسب خود را یافته است و بسیاری از کشورها از جمله ایران استفاده از این نوع انرژی را از اولویت های برنامه توسعه پایدار خود قرار داده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که توسعه تکنولوژی‌ تولید انرژی خورشیدی پاک، مقرون به صرفه و بی‌پایان می‌تواند در طولانی مدت مزایای زیادی برای کشورها داشته باشد.

ایتالیا بزرگ‌ترین سهم الکتریسیته خورشیدی در جهان را دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷/۸ درصد از برق مصرفی ایتالیا از طریق منابع خورشیدی تأمین شد. همچنین در سال  ۲۰۱۶، ۱/۳ درصد از انرژی برق مطرفی جهان از همین طریق تأمین شد.

با گسترش تولید انرژی پاک، کشورها به یک منبع داخلی مستقل و بی‌پایان وابسته می‌شوند که این امر امنیت انرژی و ثبات آن کشورها را افزایش می‌دهد و آلودگی هوا و قیمت سوخت فسیلی را نیز کاهش می‌دهد.
 

به گفته کارشناسان انرژی، در بخش عمده‌ای از مناطق ایران سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد که این امر شرایط را برای تولید برق با نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده است.
این صاحب نظران معتقدند که این صنعت پاک، جایگزین قابل اطمینانی برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده خواهد بود.

در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ساخت ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه‌ریزی شده است که ۱۶ هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر بادی و خورشیدی تأمین می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران، دارای ظرفیت های بالقوه ای در حوزه تولید انرژی های تجدید پذیر و پاک طبیعی است که یکی از این منابع انرژی تجدیدپذیر خورشیدی است که  از سال ۱۹۸۰ به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته است.

 

مدیر عامل شرکت انرژی موج خورشید که زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد است در این زمینه گفت : این شرکت با توجه به وضعیت اعتباری مناسب  با امتیاز خوبی در وزارت نیرو ثبت شده است و در حوزه تولید انرژی خورشیدی فعال است.

امین حسین پور اظهار کرد: نصب نیروگاه‌های خورشیدی مورد تعهد کمیته امداد استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد توسط این شرکت در مرحله اجراست.

وی بیان کرد: این شرکت سابقه تولید حدود ۲.۵ مگاوات انرژی برق در قالب نیروگاه‌های کوچک و بزرگ در استانهای فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اراک، بوشهر را در سطح کشور دارد.

حسن پور با اشاره به استقرار این شرکت در پارک علم و فناوری یاسوج افزود: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی ادارات با انرژی خورشیدی همکاری همه نهادها در این راستا ضروری است.

وی بیان کرد: تاکنون تامین برق خورشیدی چندین نهاد و خانواده با توجه به این مصوبه در استان انجام شده است.
حسن پور مزایای اجرای این طرح در استان را جلوگیری از انتشار ۱۱۷ تن دی اکسید کربن در جو و خودکفا شدن مالی بیش از ۹۰ خانوار اعلام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نصب آبگرمکن های خورشیدی را یکی از راهبردهای منابع طبیعی برای پیشگیری از قطع درختان جنگلی و حفظ محیط زیست پایدار  از سوی جوامع محلی اعلام کرد.

غلامحسین حکمتیان افزود:۹۷۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی از سال ۱۳۹۵ تاکنون در ۸۴ روستا و منطقه سخت گذر کهگیلویه و بویراحمد بصورت رایگان نصب شده است.

وی گفت: امسال نیز هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای خرید ۱۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به این استان اختصاص یافته است. هر یک از این تجهیزات با ۱۰ تا ۸۰ میلیون ریال خریداری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر آبگرمکن خورشیدی می تواند در یک شبانه روز آب گرم مورد نیاز یک تا سه خانوار را تامین کند. این دستگاه دارای چهار قطعه منبع ذخیره آب، شناور، لوله ذخیره نور و پایه های نگه دارنده است.
حکمتیان تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده با نصب این آبگرمکن ها از قطع درختان در روستاهای هدف، پیشگیری شده است. سخت گذربودن، محروم بودن از شبکه  گاز طبیعی از شرایط واگذاری این آبگرمکن هاست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد هم گفت : این استان با توجه به وضعیت اقلیمی، شرایط طبیعی لازم برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را دارد.

داوود راهزادی با اشاره به اینکه دولت وزارت نیرو را مکلف کرده که بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کند، اظهار داشت: آماده حمایت از سرمایه گذاران مشتاق در این حوزه هستیم.

وی ابراز داشت: برق زیرساخت همه فعالیت‌های تولیدی است به همین دلیل تأمین انرژی برق افزون بر تولید و اشتغال به رونق تولید در دیگر بخش‌ها هم کمک می‌کند.

راهزادی با یادآوری در دست ساخت بودن طرح‌های بزرگ کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد و نیاز به تولید برق، تصریح کرد: توجه به تولید برق با انرژی خورشیدی ضروری است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق با اشاره به راه اندازی ۴۱ نیروگاه برق خورشیدی در استان گفت:  از این تعداد ۱۱ نیروگاه از سوی دستگاه‌های اجرایی و ۳۰ نیروگاه هم با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است.

 دادود راهزادی افزود: برق تولیدی در نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی تا پایان آبان سال جاری را  ۱۴۰ هزار و ۷۰۰ کلیو وات ساعت اعلام کرد.

وی افزود: از یک تا ۲۰ کیلو به ازای هر کیلو ۱۰هزار و ۴۰۰، از ۲۰  تا ۱۰۰ کیلو به ازای هر کیلو ۹ هزارو ۱۰۰ و از ۱۰۰ کیلو به بالا تا هفت مگا بایت به ازای هر کیلو ۶ هزارو ۳۷۰ ریال برق از بخش خصوصی خریداری و به شبکه برق استان تزریق می‌شود.  

راهزادی تصریح کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده خرید برق از بخش خصوصی ۲۰ ساله و هر ساله متناسب با افزایش قیمت‌ها خرید برق از بخش خصوصی نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی نیروگاه خورشیدی از سوی بخش خصوصی هیچ گونه محدودیتی ندارد، گفت: راه اندازی نیروگاه‌های از یک تا ۱۰۰ کیلو وات ساعت بدون استعلام و از ۱۰۰ کیلو وات ساعت به بالا با هماهنگی کارشناسان شرکت برق راه اندازی می‌شود.

راهزادی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت دستگاه‌های اجرایی موظفند ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از طربق راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تامین و در صورت عدم اجرای این مصوبه برق مصرفی نهادها ازاد محاسبه خواهد شد.

وی افزود: تاکنون در استان ۱۱ دستگاه اجرایی  نیروگاه خورشیدی خود را راه اندازی و سه دستگاه نیز در شرف راه اندازی این نیروگاه هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۵ دستگاه نیروگاه خورشیدی یک کیلوواتی به ساکنان ۱۳ روستای این استان که از نعمت برق پایدار برخوردار نبودند هم واگذار شده است.

راهزادی اعتبار این نیروگاه ها را حدود ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

بیش از ۵۶ هزار خانوار روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد اکنون از نعمت برق پایدار برخوردار بوده و بیش از یک هزار و ۷۷۰ روستای سکنه دار در این استان دارای روشنایی برق هستند.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد این جمعیت در روستاها زندگی می کنند.

تعداد مشترکین برق در کهگیلویه و بویراحمد ۲۶۵ هزار مشترک بوده که حدود ۲۱۰ هزار از این تعداد مشترکین برق روستایی هستند.