آمریکایی‌ها می‌خواهند با برجام پلاس ما را خلع سلاح کنند
آمریکایی‌ها می‌خواهند با برجام پلاس ما را خلع سلاح کنند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون مشخص شده که ماهیت آمریکا آنطور که می‌گفتند نیست؛ گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند با برجام پلاس ما را خلع سلاح کنند. به گزارش نبض‌انرژی، نورالله قیصری معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست اندیشکده ایرانی مطالعات راهبردی دانشگاه تهران ضمن معرفی اهداف و برنامه‌های این اندیشکده گفت: این اندیشکده […]

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون مشخص شده که ماهیت آمریکا آنطور که می‌گفتند نیست؛ گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند با برجام پلاس ما را خلع سلاح کنند.

به گزارش نبض‌انرژی، نورالله قیصری معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست اندیشکده ایرانی مطالعات راهبردی دانشگاه تهران ضمن معرفی اهداف و برنامه‌های این اندیشکده گفت: این اندیشکده حدود ۲ سال است راه اندازی شده و در موضوعات راهبردی، سلسله نشست‌ها و گفت‌وگوهایی را با مشارکت متخصصان این حوزه برگزار کرده و گزارش هایی با ماهیت راهبردی را در این حوزه منتشر کرده است. 

وی ادامه داد: در مباحث راهبردی و ذیل عنوان «رخدادها و فرآیندهای سیاست‌ساز» در این حوزه یکی از موضوعات اساسی انتخابات آمریکا است که هم در داخل این کشور و هم در کشورهایی که سیاست‌های آمریکا و مناسبات سیاست‌های خارجی آن اثرگذار است موضوعی مورد بحث و بررسی در حیطه راهبردی است. 

در ادامه این نشست ابومحمد عسگرخانی استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در رابطه با انتخابات آمریکا و پیامدهایش دو مساله جداگانه قابل بررسی است یکی انتخابات آمریکا با ماهیتش و دیگری برجام که به هر دو حزب سیاسی آمریکا مربوط می‌شود. 

وی در ادامه ضمن بیان نظریات رئالیست‌ها، از تسلط تئوری بروکراتیک پولیتیک و سیاست‌های دیوان سالاری در امریکا سخن گفت و عنوان کرد: متغیرهای بسیاری بر سیاست‌های آمریکا به خصوص سیاست‌های خارجی این کشور تاثیرگذار است. بنابراین در موضوع برجام اکنون آقای بایدن نمی‌تواند صحبت و موضع مشخصی را عنوان کند. در این میان عنصر زمان بسیار تاثیر گذار است و زمان موضوعی بسیار تعیین کننده است. امروز شرایط ایران عوض شده است. 

وی افزود: مساله دیگری که وجود دارد بحث دو حزب حاکم بر آمریکاست و در مورد هر دو حزب در همان دیدگاه‌های رئالیستی در بحث اهداف و نٌرم‌ها و رفتارها هر دو حزب یکی خواهند شد. اکنون خیلی از ارزش‌هایی که زمانی در آمریکا رنگ داشت، فروریخته است. مانند لعابی که با حرارت بحران بین‌الملل ریخت و رنگ آن رفته است.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون مشخص شده که ماهیت آمریکا آنطور که آمریکایی‌ها می‌گفتند نیست. یک دوره ای اوباما طوری حرف می‌زد که گویا آنها تافته جدابافته ای هستند که این خود نوعی نژاد پرستی بود با این حال در دوره ترامپ همه آن ژست‌ها فروریختند. خودکامی آمریکا بعد از سیاست یک‌جانبه‌گرایی ترامپ فرو ریخته و بایدن در صدد است به طریقی یارگیری کند و مجدد به دوران قبل و روابطشان با هم پیمانانشان برگردد. 

وی اظهار داشت: با روی کار آمدن ترامپ و روابط دوگانه او ارتباط با دنیا برای آمریکا به سه بخش تقسیم شد؛ بخش اول؛ دشمنان که همان ایران و کره شمالی عنوان شده اند و موضع آمریکا با آن‌ها مشخص است. بخش دوم؛ کشورهای دوست یعنی آنها که باید آنها را دوشید مثل کشورهای عربی، هند و پاکستان و ژاپن و … و بخش سوم هم دشمنانِ دوست مثل روسیه و چین که یک جایی دشمن هستند و یک جایی دوست به حساب می آیند. 

عسگرخانی تاکید کرد: اکنون بایدن مجبور است به هم پیمانان خودش روی بیاورد‌. ما اکنون شاهد هستیم هژمونی آمریکا فروریخته است. همان گونه که می‌بینیم در رابطه با برجام  بایدن از مذاکره می‌گوید. 

وی افزود: در معاهده NPT خواسته‌هایی بر ما تحمیل شد به صورت نامحدود و حلقه ای از یک زنجیر را انداختند گردن ما که ما را بکشند. آن زمان می‌توانستیم اعلام کنیم که دنبال تسلیحات نیستیم ولی نمی‌خواهیم معاهده را بپذیریم. 

این استاد دانشگاه گفت: کمی بعد از امضای ما مجمع عمومی و شورای مشورتی سازمان ملل از دیوان عدالت خواست به عنوان آخرین مرجع قضایی در خصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای نظر دهد. این در حالی است که ما معاهده را امضا کردیم. دیوان ۱۹۹۶ اعلام کرد نه حقوق بین المللی عرفی و  نه قراردادی هیچکدام استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را منع نمی‌کنند. متاسفانه مسئولان ما حتی به این موارد توجه نکردند. 

 وی در ادامه ضمن اعتراض به امضای قراردادها و معاهدات از سوی مسئولین دیپلماسی خارجی کشور بدون بررسی دقیق و خواندن ریز مفاد قراردادها بیان کرد: آنها با رژیم بازرسی و نظارت و مصونیت تکلیف را مشخص کرده اند و متاسفانه ادبیات آنان در دانشگاه تهران و شهید بهشتی و …. درس داده نمی شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درباره برجام، خودشان می‌گویند زنجیری است که گردن جمهوری اسلامی انداختند. هر رژیم اهداف و رفتاری دارد، قواعدی دارد که به شما می‌گوید رفتار امضاکننده چگونه باید باشد که به هدف برسد. این قواعد را باید مجدد بازخوانی کرد. بند به بند و با دقت حتی روی حرف تعریف معین تفسیر ارائه کرد. تفسیر نص صریح یک متن خودش داستان دارد. 

عسگرخانی با بیان آنکه تمام تعهدات را در مقدمه برجام آورده‌اند، گفت: برجام در صفحه اول می‌گوید که ایران با هر عنوانی الی الابد از داشتن هرگونه ادوات هسته‌ای محروم می‌شود. ادوات را چه می‌گویند؟ فقط منظور سلاح هسته‌ای نیست! آنها به دنبال این هستند که به صورت برجام پلاس یا برجام بعلاوه یک یا دو چیز دیگر یا مکمل‌هایش ما را خلع سلاح هسته‌ای و خلع هر نوع سلاح متعارف کنند زیرا آنها به ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای فکر می کنند. 

وی اظهار داشت: الان می‌گویند هسته‌ای و شیمیایی و میکروبی بعد وصل می‌شود به ISA، وصل می‌شود به FATF  که 3 شاخه دارد؛ پولشویی، سلاح کشتار جمعی و تروریسم. در ISA  هم تروریسم هست هم سلاح کشتار جمعی و در نهایت مثل تار عنکبوت دست و پای نظام را می‌بندند. آنها کاملا شیوه قوانین نرم را به صورت دست و پاگیر هدایت می‌کنند. مثلFATF که یک توصیه بوده و مجلس ما آن را تصویب کرد و شد یک قانون داخلی. مجلس قبل، ضربتی این توصیه را تصویب کردند و آن در حقیقت سیانوری برای جامعه جمهوری اسلامی بود. 

 وی عنوان کرد: برجام زیر سایه رژیم‌های بین المللی است که دارد قوانین نُرم را به ایران تحمیل می‌کند و آن را به واسطه قوه مجریه و مقننه خودمان اجرا می‌کنند. باید سه قوه وارد عمل شوند و تخصصی آن را بررسی کنند. باید متخصصینی از سراسر دنیا به کار گرفته شوند و در این زمینه تحقیق کنند.

این استاد دانشگاه گفت: دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه باید در همه زمینه‌ها کارشناسی کنند، مانند کشتیرانی، نفتکش، سپاه و مسائل مربوط به وزارتخانه‌های مختلف و نهادهای مختلف. ادبیات برجام ادبیات نوشته آمریکایی‌هاست وقتی نوشتند و امضا کردید دیگر راهی جز اجرا نداریم. 

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به سابقه تاریخی  ایران در نظام بین الملل گفت: جمهوری اسلامی یک بال قدرتمند برای ایران است. علاوه بر اسلام، ایران تاریخ تمدن قوی دارد. در هشت سال دفاع مقدس ما پیروز شدیم، اما در مذاکرات شکست خوردیم. 

وی افزود: امروز آنها می‌خواهند با ترور مشروعیت نظام را خدشه‌دار کنند. لازم است سیاستگذاران ما که در گود هستند به نظریات تئوریسین ها گوش کنند چرا که اگر کشتی گیر در میدان کشتی به صحبت مربی گوش نکند حتما ضربه فنی خواهد شد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید دانست منشا جنگ، ترس است. برخی می‌گویند اگر برجام را امضا نمی‌کردیم جنگ می شد و امضا کردیم تا جنگ نشود.  این یک حرف بیهوده است. آنها برای همه تسلیحات آینده ما برنامه‌ریزی می‌کنند تا از الان آن را از ما بگیرند. 

وی اضافه کرد: در این سال‌ها همه دولت‌هایی که بر سر کار آمدند تعهدات بیشتری گردن مردم گذاشته اند. امروز می بینیم که همه کوچه‌ها بن بست است. باید به جای رفتن به کوچه بن بست دست چپ یا راست یک زیرگذر بزنیم و تمهیداتی بیندیشیم تا تعهد بیشتری ندهیم.