پیشتر محققان شواهدی مبنی بر حضور یک دلتا در مریخ پیدا کرده بودند و حال اندازه گیری‌های اخیر انجام شده در سطح سیاره مریخ نشان می‌دهد که میلیاردها سال پیش آب مایع در سطح این سیاره سرخ جریان داشته است اما میزان آب مایع در مریخ کمتر از آنچه تصور می‌شد، است. به گزارش ایسنا […]

میزان آب مایع در مریخ از آنچه تصور می‌شد، کمتر است

پیشتر محققان شواهدی مبنی بر حضور یک دلتا در مریخ پیدا کرده بودند و حال اندازه گیری‌های اخیر انجام شده در سطح سیاره مریخ نشان می‌دهد که میلیاردها سال پیش آب مایع در سطح این سیاره سرخ جریان داشته است اما میزان آب مایع در مریخ کمتر از آنچه تصور می‌شد، است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، احتمالا مقدار آبی که در مریخ به صورت مخلوطی از آب نمک، آب و نمک وجود دارد و در برابر جوشیدن(Boiling)، انجماد و تبخیر مقاومت بالایی دارند، کم است.

دانشمندان”مرکز علوم فضایی و سیاره‌ای آرکانزاس”(Arkansas Center for Space and Planetary Sciences) معتقدند که مریخ حتی کمتر از آنچه تصور می‌شد دارای آب مایع است. دانشمندان با مطالعه داده‌های ترکیبی در مورد میزان تبخیر آب نمک با یک مدل گردش آب و هوای جهانی این سیاره به این نتیجه رسیدند.

بررسی داده‌های ترکیبی به آنها این امکان را می‌دهد تا نقشه‌هایی از مکان‌هایی در مریخ که به احتمال زیاد آب نمک در آنجا یافت می‌شود را ایجاد کنند. طی این مطالعه تمام تغییرات قابل توجه فازی مانند انجماد مایعات، جوشیدن و تبخیر در نظر گرفته شد تا همه موارد به طور همزمان بررسی شود. سپس محققان با در نظر گرفتن همه آن فرایندها به طور همزمان، نقشه‌هایی را تهیه کردند.

“وینسنت شوریر”(Vincent Chevrier) استاد و نویسنده ارشد این مطالعه که در مجله”Planetary Science” منتشر شد، گفت: انجام این کار نشان می‌دهد که محققان طی مطالعات قبلی ممکن است مدت زمان باقی ماندن آب نمک روی سطح را در جو سرد و نازک مریخ بیش از حد تخمین زده باشند.

مهمترین نتیجه گیری این است که اگر همه این مراحل را با هم انجام ندهید، ثبات نمک بیش از حد ارزیابی میشود. شرایط مساعد برای آب نمک پایدار در سطح سیاره به احتمال زیاد در عرض‌های جغرافیایی میانه تا مرتفع شمالی و دهانه‌های برخوردی بزرگ در نیمکره جنوبی این سیاره وجود دارد. در سطح زیرین سیاره، آب نمک ممکن است در نزدیکی خط استوا وجود داشته باشد. در بهترین حالت، آب نمک می‌تواند تا ۱۲ ساعت در روز وجود داشته باشد و در هیچ ناحیه ای از مریخ آب نمک برای یک روز کامل پایدار نمی‌ماند.