۶۰ روستای جیرفت کرمان در انتظار آب
۶۰ روستای جیرفت کرمان در انتظار آب
جیرفت به لحاظ کشاورزی به هند کوچک ایران معروف است. قطب کشاورزی بوده و بزرگترین رودخانه جاری در این منطقه "هلیل رود" است که انتقال آب این رودخانه به جای دیگر بر روی منطقه تاثیری مخربی خواهد گذاشت. به اعتقادم این انتقال آب برای مصارف شرب مردم مرکز استان نیست و هنوز به عنوان نماینده مردم این شهرستان در شورا متوجه نشده ام که این آب را برای مصارف چه کاری می خواهند منتقل کنند.

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه مشکلات مردم شهرستان جیرفت بی‌شمار است، گفت: بیشتر از ۸ سال است که ۶۰ روستای این شهرستان در ۲ بخش جبالبارز و ساردوئیه مشکل بی آبی دارد اما هنوز کوچکترین اقدامی از سوی مسئولان در این باره انجام نشده است.

به گزارش نبض‌انرژی،

بهرام امیری در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: هشت سال از ۳ دوره خدمتم در شورای شهر جیرفت و همچنین به عنوان نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها پیگیر آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت که حدودا ۶۰ روستا هستند بودم، اما تاکنون به نتیجه نرسیدم.

لوله‌گذاری هایی که نیمه کاره رها شده اند

امیری ادامه داد: برای آب آشامیدنی برخی از این روستاها لوله‌گذاری کرده‌اند ولی نیمه‌کاره رها شده‌اند. روستای دیمند گویگان که چندین بار از آنجا و برای مشکل آب شرب آن به اداره آبفا مکاتبه کردم اما با گذشت 8 سال هنوز کوچکترین اقدامی برای اهالی روستا در رفع مشکل آب شرب شان برداشته نشده است.

وی افزود: در این روستا امسال بیست روزی برای مشکل آب شرب لوله گذاری کرده و بعد آنها را جمع آوری کردند با تماس های مکررم با پیمانکار پروژه اعلام کرد نقشه کار تغییر کرده و به ما اعلام شده اعتبار و بودجه ای کافی برای ادامه کار نداریم.

فردا به چه رویی صندوق انتخابات را به این روستاها بفرستیم

عضو شورای عالی استان ها گفت: فردا با چه رویی صندوق انتخابات را به این روستاها بفرستیم؟ تا کی باید جواب مردم را با دروغ بدهیم؟ اهالی این روستاها در بحرانی‌ترین وضعیت ممکن زندگی می کنند که باید به حال و روزشان گریست. پیرزن های این مناطق دبه آب را از رودخانه به دوش می گیرند و از فاصله یک کیلومتری این آب را برای مصارف روزانه شان به روستا می آورند.

مردم تا کی باید قربانی دروغ ها باشند

امیری عنوان کرد: حتی برای لوله کشی آب به روستاهای بخش ساردوئیه بارها به مسئولان منشا آب برای لوله کشی معرفی کرده ایم،قول دادند مشکل را برطرف کنند ولی کوچکترین قدمی تا امروز در این باره انجام ندادها ند. مردم تاکی باید قربانی این دروغ ها باشند؟ بارها مردم برای مشکل آب شرب شان به من توهین کرده اند که به آنها حق می دهم چرا که به واسطه وعده های بی اساس مسئولان به آنها امید واهی داده ام.

علاوه برمشکل آب مشکل برق هم دارند

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه هیچ مسئولی جوابگو مشکلات روستاهای بخش ساردوئیه نیست، اضافه کرد: در این بخش علاوه بر مشکل آب شرب مشکل برق نیز داریم. متاسفانه ما هنوز پست برقی که بتوانیم یک برق قوی را به منطقه بدهیم نداریم.

با کمبود خوروهای مکانیکی مواجهیم

امیری با اشاره به اینکه در دو بخش جبالبارز و ساردوئیه شهرستان جیرفت با کمبود خودروهای مکانیکی در راه سازی مواجه ایم، گفت: این 2 بخش که از بخش های بزرگ شهرستان جیرفت هستند و دارای جاده های سخت گذر کوهستانی اند، با کوچکترین بارندگی برف و باران تمامی راه های ارتباطی شان مسدود می شود که برای بازگشایی این جاده ها با کمبود دستگاه های مکانیکی روبه رو هستیم. ۲ دستگاه لودر بیشتر نداریم که به دلیل قدیمی بودن این دستگاه ها هر روز نیاز به تعمیرات دارند. در حال حاضر روستای بنه گلان چند روز است که برف باریده و جاده این روستا مسدود شده متاسفانه دستگاهی نیست که جاده این روستا را بازگشایی کند.

او ادامه داد: حدودا ۱۰ خانوار در این روستا تمامی درآمدشان از باغات مرکبات است که مرکبات شان را چیده اند با بارندگی ها و مسدود شدن راه ارتباطی در این چند روزه ده ها بار با من تماس گرفته اند که این مرکبات چیده ما دارد خراب می شود فکری برای ما کنید. با مسئول راهداری تماس گرفتم که گفت دستگاه مان خراب است و نمی توانیم برای بازگشایی مسیر در منطقه کاری کنیم.

مردم حتی نمی توانند رفت و آمد معمولی شان را انجام دهند

نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها گفت: یک بلدوزر بود که به دلیل فرسودگی و تخریب از رده خارج شد و با لودر موجود هم نمی توان راهگشایی کرد که مردم بتوانند رفت و آمد معمولی شان را انجام بدهند. متاسفانه این کمبودها در جیرفت وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکل انتقال آب از سر شاخه های “هلیل رود” به مرکز استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت : با انتقال آب سرشاخه های این رودخانه پدیده گرد وغباری که در زابل و خوزستان مشاهده می شود در منطقه ایجاد می شود که حتی به نظرم شدید‌تر از این دو استان خواهد بود. در حال حاضر بزرگترین دغدغه مردم جنوب استان عدم اجرای انتقال آب سرشاخه های “هلیل رود” به شمال است .اگر به حرف مردم توجه نشود ممکن است معترض شوند زیرا این انتقال آب به حیات مردم بستگی دارد.

امیری افزود: با انتقال آب “هلیل رود” تالاب جازموریان در جنوب استان خشک می شود و گرد و خاکی که ایجاد شود حداقل ۲ الی ۳ برابر خوزستان و زابل خواهد بود. تمام زندگی مردم جنوب استان کرمان که کشاورزی است به آب این رودخانه وابسته است که اگر قرار باشد این مقدار آب را هم از آنها بگیرند به نظرم اتفاقات بدی رقم می خورد. البته مسئولان ما از موضوع اهمیت آب رودخانه “هلیل” برای مردم باخبرند اما برای چه این همه اصرار دارند تا انتقال آن به مناطق شمالی رقم بخورد ، نمی دانم.

اعتراض مردم به حق است

وی عنوان کرد: بسیاری از شهرستان ها از جمله جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج و رودبار جنوب در مسیر این رودخانه بزرگ قرار دارند که این رودخانه از میان مزارع کشاورزی مردم می گذرد که مردم جنوب استان نسبت به این موضوع معترض اند که اعتراض شان هم به حق است.

امیری گفت: البته نمی شود به این را بگویم اما یک سری از افراد در این امر ذی نغع هستند و به این موضوع ورود کرده و می خواهند آب را به شمال استان منتقل کنند . این در حالی است که در شمال استان آب و موتورهای آبی در اختیارشان است و استفاده می کنند. همچنین به لحاظ اقتصادی مردم شمال استان توانمندتر از ما هستند در حالی که مردم ما واقعا فقیرند و همین یک رشته آب را هم می خواهند از ما بگیرند. .

انتقال آب سرشاخه های “هلیل رود”تاثیر مخربی بر منطقه می گذارد

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: جیرفت به لحاظ کشاورزی به هند کوچک ایران معروف است. قطب کشاورزی بوده و بزرگترین رودخانه جاری در این منطقه “هلیل رود” است که انتقال آب این رودخانه به جای دیگر بر روی منطقه تاثیری مخربی خواهد گذاشت. به اعتقادم این انتقال آب برای مصارف شرب مردم مرکز استان نیست و هنوز به عنوان نماینده مردم این شهرستان در شورا متوجه نشده ام که این آب را برای مصارف چه کاری می خواهند منتقل کنند.