اختصاصی نبض انرژی/رونق تولید برق از تجدیدپذیرها منوط به به روزرسانی تعرفه های خرید
اختصاصی نبض انرژی/رونق تولید برق از تجدیدپذیرها منوط به به روزرسانی تعرفه های خرید
عضو سندیکای صنعت برق: به روز رسانی تعرفه خرید برق از بخش خصوصی از محل انرژی های تجدیدپذیر، تاثیر مهمی در رونق و افزایش تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر دارد.

مصطفی گودرزی

 کریم کبیری، عضو سندیکای صنعت برق ایران در گفت و گو با خبرنگار نبض‌انرژی  گفت :

ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر در حال حاضر بیش از 900 مگاوات ظرفیت نصب شده است که قابلیت بسیار زیادی برای افزایش در این حوزه را دارد.

وی ضمن اشاره به خلاء موجود افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر گفت :

در حال حاضر حداقل ظرفیت تولید 60 هزار مگاوات برق در کشور داریم و در زمینه انرژی های خورشیدی نیز حدود 300 هزار مگاوات ظرفیت تولید در کشور موجود است.

کبیری ضمن اشاره به ظرفیت های خالی تولید برق در کشور خاطرنشان کرد:

در عین حال ظرفیت بالایی در زمینه تولید برق از نیروگاه های برق آبی کوچک قابل نصب بر روی سدهای خاکی و رودخانه ها وجود دارد و می توان حدود 15 هزار مگاوات انرژی از این طریق تولید کرد.

وی همچنین به تولید برق از طریق منابع فضولات انسانی و حیوانی اشاره و تصریح کرد:

برای تولید برق از طریق منابع انسانی و حیوانی نیز ظرفیتهای مطلوبی در کشور وجود دارد و امیدواریم این ظرفیت به پتانسیل های پیشین تامین برق از محل منابع آبی، و نیروگاه های حرارتی نیز اضافه شود .

رئیس کمیته انرژی های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ادامه داد: وضعیت تولید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر در کشور با توجه به شیوع کرونا نیز خوب است و امیدواریم این رقم افزایش یابد.

 

وی ابراز امیدواری کرد با قانون الزام خرید برق از محل انرژی های تجدیدپذیر باعث رونق این صنعت در کشور شود .

کبیری تاکید کرد:
خرید برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر باعث شکل گیری بخش خصوصی فعال در حوزه نیروگاهی، سرمایه گذاری، پیمانکاری، مهندسی، تولید تجهیزات و بازرگانی شده است.

وی افزود :در حال حاضر حدود 250 شرکت فعال در این زمینه داریم که می توان به فعالیت 6 شرکت در تولید پنل، 2 شرکت در تولید اینورترهای خورشیدی، و 6 شرکت در تولید اینورترهای بادی اشاره کنیم.

عضو سندیکای صنعت برق با تاکید بر اهمیت ثبات قوانین و تطبیق سریع آن با شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: تعرفه خرید تضمینی برق که قبلاً از سوی وزارت نیرو مشخص شده بود، یک تعرفه ثابت بود که حالا باید بر اساس تغییرات نرخ ارز و تورم مورد بازنگری قرار گیرد که در این خصوص مکاتباتی را با وزارت نیرو انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه وزیر نیرو در خصوص به روز رسانی قانون دستور مثبت داده که امیدواریم هرچه زودتر تعرفه شناور مشخص شود تا از فرصت های بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.