رقابت آب و برق رایگان در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید
رقابت آب و برق رایگان در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید
اجرای طرح آب و برق رایگان با هدف تشویق مصرف بهینه و مدیریت مصرف انرژی، در حالی در کشور اجرایی می شود که، زمان بندی آن در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، تفسیر های مختلفی از این فرآیند را موجب شده است.

مشترکین می‌توانند از طریق نرم افزار شبیه ساز که در سایت و اپلیکیشن برق من قرار داده شده است با وارد کردند وسایل مصرفی میزان مصرف ماهانه خود را محاسبه و صورت حساب دریافت کند تا به وسیله آموزش‌های رایگان که در این سایت و اپلیکیشن قرار داده شده است، میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.

 

 

به گزارش نبض‌انرژی،اوایل سال 99 صحبت‌هایی در مورد طرح تخفیف صد درصدی مشترکین کم مصرف توسط هیات مدیران به گوش رسید که شهریور ماه ۹۹ بود که طرح تخفیف صد درصدی مشترکان کم مصرف حوزه برق ابلاغ و آبان ماه اجرایی شد در همین راستا دیروز ۲۳ آذر ماه اسحاق جهانگیری خبر از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران برای تخفیف صد درصدی مشترکان کم مصرف آب به وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور را داد.

بر اساس اظهارات وزیر نیرو، این طرح به دلیل تشویق مردم به مدیریت مصرف و تخصیص هزینه های صرفه جویی ناشی از آن در طرح های زیربنایی اجرایی شده است.

اما اجرای آن در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید به اظهارنظرات مختلفی در این زمینه منجر شده است.

 

“این مصوبه با هدف بهینه سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم مصرف خانگی می‌باشد.”

 

در این مصوبه که به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ابلاغ شده، آمده است:

صورتحساب آب و فاضلاب مشترکان با مصرف تا یک سوم الگوی تعیین شده (موضوع تبصره-۴- ماده -۱- قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مصوب ۱۳۹۴) را با تخفیف صددرصدی محاسبه کند.

هیئت وزیران با تاکید بر اینکه آب بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد، تصویب نمود: مشترکان با مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف آب اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای آّب آن دسته از مشترکینی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد افزایش می‌یابد.

اما در این مصوبه ذکر شده است که این تخفیف فقط شامل سکونتگاه‌های دائمی و در حال بهره‌برداری شهری و روستایی است و واحدهای خالی و غیر دائم مانند باغ‌ها و ویلاها و خانه باغ‌ها شامل آن نمی‌شوند.

 

اجرای طرح آب بهای رایگان مشترکان کم مصرف از اول دی

 

محمد رضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص محاسبه رایگان صورتحساب آب مشترکان کم مصرف گفت: از اول دی ماه این طرح برای مشترکین کم مصرف و مشترکانی که میزان مصرفی خود را کاهش داده اند اجرایی شود. این در حالی است که در صورت ابلاغ به وزارت نیرو ما آن را اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: طی پیش‌بینی‌های صورت گرفته و در شرایط فعلی حدود ۴ میلیون مشترک در سطح کشور مشمول این طرح هستند.

 

اجرای طرح صد درصد رایگان برق امید از آبان 99/ مشمولیت 30 درصد مشترکین هر منطقه در طرح برق امید
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: مصوبه طرح رایگان مشترکین کم مصرف با عنوان طرح برق امید از شهریور ماه 99 به وزارت نیرو ابلاغ و از اول ابان اجرایی گردیده است.

وی افزود: در حال حاضر 30 درصد مشترکان خانگی هر منطقه مشمول طرح صد درصد تخفیف صورتحساب برق شده اند.
مشهدی مشترکان برق خانگی را به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف، و پر مصرف تعریف کرد و گفت: این طرح تنها برای مشترکین کم مصرف نمی باشد بلکه مشترکین خوش مصرف می توانند با کاهش میزان مصرفی هر ماه خود نسبت به همین ماه در سال قبل از پاداش مدیریت مصرف استفاده کنند همچنین مشترکان پر مصرف هم طی مدت شش ماه فرصت دارند با توجه به الگو مصرف صحیح که در سایت برق من و اپلیکیشن برق من قرار داده شده است آموزش های لازم را ببینند و میزان مصرف خود را کاهش دهند و در صورتی که این مشترکین بعد از گذشت 6 ماه میزان مصرف برق خود را کاهش ندهند مشمول 10 درصد افزایش قیمت خواهند شد.

وی یادآور شد: مشترکین می‌توانند از طریق نرم افزار شبیه ساز که در سایت و اپلیکیشن برق من قرار داده شده است با وارد کردند وسایل مصرفی میزان مصرف ماهانه خود را محاسبه و صورت حساب دریافت کند تا به وسیله آموزش‌های رایگان که در این سایت و اپلیکیشن قرار داده شده است، میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.

این سخنگوی صنعت برق بیان کرد: مشترکین می توانند از طریق خرید و نصب پنل های کوچک از میزان مصرف برق خود کاهش داده و در این صورت به محیط زیست خود کمک کنند. این عزیزان می توانند از طریق سایت برق من ثبت نام کرده و از طرح خرید اقساطی پنل‌های خورشیدی بهره‌مند شوند.

اما آنچه که در راستای اجرای این طرح قابل توجه است، استمرار این طرح در دولتهای بعدی است تا هزینه هایی که در حیطه اجرای طرحها که مسلماً با پشتوانه بررسی های کارشناسان و نظرسنجی های میدانی صورت گرفته است، بلاتکلیف رها نشود و تنها به عنون ابزار تبلیغات و انتخاباتی از دیدگاه گروهی تلقی نشود که در نقل و انتقالات دولتها قلع و قمع شود.