درآمد ۱۴.۵ میلیارد دلاری با توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید
درآمد ۱۴.۵ میلیارد دلاری با توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید
تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

 با توسعه گازرسانی و جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی از سال ۹۳ تا انتهای سال جاری، علاوه بر دسترسی مردم به سوخت پاک و ایمن و حفظ محیط زیست، درآمدی ۱۴.۵ میلیارد دلاری نیز برای کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش نبض‌انرژی،

به گزارش ایرنا، توسعه پارس جنوبی در ایران این فرصت را ایجاد کرد تا گازرسانی به نقاط دور و نزدیک در دستور کار دولت های مختلف قرار گیرد. در سال های ابتدایی البته شبکه گاز بیشتر در شهرها گسترش پیدا کرد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به سیاست های این دولت برای ایجاد عدالت اجتماعی، گازرسانی روستایی مورد توجه ویژه واقع شد.

این دولت البته زمانی سکان امور را به دست گرفت که ایران تحریم بود. از همین رو اعتبار لازم برای انجام عملیات گازرسانی روستایی وجود نداشت. بنابراین یا باید این کار از دستور خارج می شو و یا راه حل دیگری برای آن پیدا می کردند.

در این میان استفاده از منابعی که در آینده قرار بود به درآمدی برای دولت تبدیل شوند مورد توجه قرار گرفت. در سال ۹۲ سالانه چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار سوخت مایع در کشور به مصرف می رسید که امکان جایگزینی با گاز طبیعی را داشت.

با توجه به این مهم دولت تصمیم گرفت در بودجه سال ۹۳ و در قالب بند ق تبصره ۲ این قانون، از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع گازرسانی را توسعه دهد.

با آغاز گازرسانی با استفاده از بند ق، ‌مصرف سوخت مایع که در سال ۹۳  حدود ۳۴.۱ میلیارد لیتر بود، در سال ۹۴ به ۳۱.۷ میلیارد لیتر رسید و ۲.۴ میلیارد لیتر آن با گاز جایگزین شد.

سال ۹۵ این میزان باز هم کاهش پیدا کرد و مصرف سوخت مایع ۲۸.۵ میلیارد را شامل می‌شد. در مقابل مصرف گاز ۵.۳ میلیارد متر مکعب بود.

این روند ادامه داشت تا آنجا که امسال ۱۹.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی مصرف می‌شود و ۱۳.۸ میلیارد لیتر با گاز جایگزین شده است که نشان‌دهنده کاهش ۴۳ درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی قابل جایگزینی گاز از سال ۹۳ تا سال جاری دارد.

این میزان جایگزینی البته تا سال ۱۴۰۲ کامل می‌شود و مصرف سوخت مایع قابل جایگزینی با گاز به صفر می‌رسد.

این جایگزینی علاوه بر آنکه دسترسی به سوخت را برای مردم و به ویژه روستاییان آسان کرد و به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد، ‌همچنین توانست درآمد برای کشور ایجاد کند.

ارزش ۳۴ میلیارد لیتر فرآورده قابل جایگزینی با گاز که در سال ۹۳ مصرف می‌شد، معادل ۱۱ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. این میزان به تدریج در کشور با گاز جایگزین شد و از آنجا که گاز سوخت ارزان‌تری به شمار می‌رود، ‌ درآمد افزوده‌ای برای کشور به همراه داشت.

تا آنجا که از سال ۹۳ تا سال ۹۹، ۶.۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی حاصل شده است. که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ۵۹ درصدی است. در مقابل این صرفه‌جویی، ارزش گازی که در سال جاری جایگزین این حجم فرآورده نفتی شده، ۲.۷ میلیارد دلار است.  که به معنای درآمدی ۳.۷ میلیارد دلاری تنها در سال ۹۹ از این محل است.

در واقع در حالی که در این سال‌ها ارزش گاز مصرف شده در این محل، ۱۰.۸ میلیارد دلار بوده، ‌ درآمد تجمعی از جایگزینی گاز با سوخت مایع ۱۴.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با این اقدام علاوه بر اینکه تا کنون بیش از ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید گازدار شده‌اند، ‌فرصتی بی‌نظیر برای کشور به منظور صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی درآمد ۱۴.۵ میلیارد دلاری با توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید/

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی