رونق صنعت آب و فاضلاب با کمک بورس/ بودجه دولت برای تکمیل 20 درصد طرح‌ها کافی است
رونق صنعت آب و فاضلاب با کمک بورس/ بودجه دولت برای تکمیل 20 درصد طرح‌ها کافی است
، بازار سرمایه از انتهای سال گذشته با سیل تقاضا مردمی مواجه شده و سرمایه کلانی را جذب کرده است، بر همین اساس، استفاده از این منابع به منظور تکمیل پروژه‌های زیرساختی علاوه بر اینکه زمینه سودآوری را برای سهامداران خرد به وجود می‌آورد، منجر به تکمیل پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب کشور شده و ضمن بهبود شرایط زیرساختی این حوزه زمینه رفاه مردم را به وجود می‌آورد.

در شرایطی که بودجه دولتی در نظر گرفته شده برای تامین مالی طرح‌های آب‌رسانی کشور برای تکمیل تنها 21 درصد از از این پروژه‌‌ها کافی است، بازار بورس می‌تواند ابزارهای تامین مالی جدید در اختیار متولیان آبفای کشور قرار دهد.

به گزارش نبض‌انرژی،

پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از اساسی‌ترین معضلات موجود در توسعه زیرساخت‌های کشور تلقی شده و همواره یکی از نقاط نامطلوب عملکرد شرکت‌های دولتی به حساب می‌آید.

بر مبنای بررسی‌های علمی انجام شده، در شرایط کنونی 57 هزار 357 پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که بیش از 70 درصد از آن‌ها پیشرفتی کمتر از 20 درصد را تجربه می‌کنند.

مطابق بررسی‌های انجام شده توسط سند توسعه مشارکت، از 57 هزار 357 پروژه نیمه‌تمام کشور، 3631 طرح و پروژه برای واگذاری شناسایی شده­‌اند که تکمیل آن‌ها به اعتباری معادل 950 هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

*بودجه دولت، تنها برای تکمیل 20 درصد طرح‌های آب‌رسانی کافی است

به گزارش فارس، یکی از حوزه‌های زیرساختی کشور که سهم عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام کشور دارد، حوزه آب و فاضلاب کشور است. در همین راستا، حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تشریح وضعیت پروژه‌های نیمه تمام صنعت آبفا گفت:« از تعداد 119 پروژه آبرسانی کشور که در پیوست بودجه سال جاری 28 طرح پیشرفت بالای 80 درصد داشته و 23 درصد نیز کمتر از 20 درصد پیشرفت کرده‌اند. مابقی این طرح‌ها نیز پیشرفت بین 20 تا 80 درصد دارند.»

کشفی در بیان این نکته که برای تکمیل این 119 طرح 14 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار دفتری اختصاص داده شده است، گفت:« برای این‌که همین 119 پروژه را تمام کنیم، به قیمت امروز 67 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم.»

به استناد اظهارات متولیان صنعت آب و فاضلاب کشور کمبود اعتبار یکی از دلایل اصلی ایجاد پروژه‌های نیمه‌تمام به حساب می‌آید. در حقیقت بودجه مصوب دولت برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های آب‌رسانی تنها برای تکمیل 21 درصد از این طرح‌ها کافی بوده است.

*آیا بدون اتکان به منابع دولت می‌توان نسبت به تامین مالی پروژه‌ها اقدام کرد؟

حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا توسعه زیرساخت‌های کشور در حوزه آب و فاضلاب تنها بر اساس بودجه عمومی کشور قابلیت انجام دارد یا خیر؟

پر واضح است که اتکا به منابع دولتی پاسخگوی حجم پروژه‌های مورد نیاز کشور نخواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی و با کاهش درآمدهای نفتی ناشی از ایجاد تحریم‌ها کمبود منابع بیش از گذشته به چشم می‌آید و تامین مالی طرح‌های زیرساختی ‌باید از سایر روش‌های روز پیگیری شود.

به گزارش فارس یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های تامین مالی بدون اتکا به بودجه‌ دولتی، روش تامین مالی صندوق پروژه‌ای نام دارد. بر مبنای این شیوه تامین مالی، سرمایه‌های خرد و کلان جذب شده در بازار بورس به منظور تامین مالی پروژه‌ها به کار بسته شده و علاوه بر سودآوری برای سهامداران زمین تکمیل منابع مالی بدون توجه به منابع دولتی را فراهم می‌کند.

*بازار سرمایه، بهترین منبع تامین مالی پروژه‌های زیرساختی

بررسی تجارب شرکت‌های مطرح خارجی مشخص می‌کند، بیش از 50 درصد از تامین مالی پروژه‌های شرکت‌ها با استفاده از نوآوری‌های مالی و طراحی ابزارهای جدید واسطه‌ای بین سرمایه‌گذاران و تامین مالی‌کنندگان در بازارهای سرمایه بین‌المللی انجام می‌شود. این در حالیست که در ایران سهم پروژه‌های تامین مالی شده در بورس کمتر از 10 درصد بوده و اتکای تامین مالی شرکت‌‌ها کماکان بر چهارپایه‌های پوسیده بانکی و منابع محدود دولتی است.

در این زمینه، میثم بیات، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جزئیات نحوه تامین مالی با استفاده از صندوق‌های پروژه با استفاده از منابع بازار بورس، گفت:« مهمترین شیوه جذب منابع عمومی ‌از بازار سرمایه از طریق انتشار سهام خواهد بود. در این میان روش مطلوب برای اینکه هم منابع عمومی‌ وارد پروژه شود و هم مالکین فعلی شرکت منتفع شوند، افزایش سرمایه با سلب حق تقدم و عرضه آن در بورس است.»

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح نقاط مثبت تامین مالی پروژه‌ای تاکید کرد:« تامین مالی با استفاده از صندوق پروژه‌ها شفاف‌تر از سایر روش‌های تامین مالی است. همچنین مکانیزم قیمت‌گذاری مشخصی نیز دارد و نقد‌شونده هم هست؛ به علاوه این که نیازمند وثیقه خاصی نیست و صرفا از طریق متعهدین پذیره‌نویسی قابل انجام است. این مزایا در شرایطی برای تامین مالی از بورس مطرح می‌شود که انتشار اوراق یا تأمین مالی بانکی نیازمند وثایق یا ضامن معتبر، فرآیند طولانی و فرصت کم برای بازپرداخت اصل و فرع است.»

*متولیان آبفای کشور از شیوه‌های نوین تامین مالی استفاده کنند

، بازار سرمایه از انتهای سال گذشته با سیل تقاضا مردمی مواجه شده و سرمایه کلانی را جذب کرده است، بر همین اساس، استفاده از این منابع به منظور تکمیل پروژه‌های زیرساختی علاوه بر اینکه زمینه سودآوری را برای سهامداران خرد به وجود می‌آورد، منجر به تکمیل پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب کشور شده و ضمن بهبود شرایط زیرساختی این حوزه زمینه رفاه مردم را به وجود می‌آورد.

نکته قابل توجه آنجاست که متولیان حوزه آب و فاضلاب کشور می‌بایست، ضمن توجه به شیوه‌های تامین مالی نوین زمینه جذب سرمایه‌های وارده شده به بورس را فراهم کرده و بیش از  گذشته اتکاء خود به منابع دولتی را کاهش دهند.

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی