/اختصاصی نبض انرژی/رفع «مناقشات آبی» در سایه «فناوریهای نوین و آتی نگری»
/اختصاصی نبض انرژی/رفع «مناقشات آبی» در سایه «فناوریهای نوین و آتی نگری»
«کم آبی» بحرانی به شمار می آید که در آینده ای نزدیک عامل اصلی مناقشات داخلی کشورها و همچنین دلیل مناقشات بین المللی خواهد بود.

 

 

مهری بهزادپور: «آب، «مایه حیاتی که «حیاتِ» بسیاری از انسانها را با چالش مواجه خواهد ساخت . با توجه به اینکه ایران نیز در منطقه گرم و خشک است نیز مسلماً از این چالش ها به دور نخواهد ماند.

تهیه آب مناسب جهت آشامیدن، کشاورزی، صنعتی و … از جمله دغدغه هایی است که هم اکنون با ارائه راهکارهایی از سوی مسئولان، در صدد رفع این مشکل در آینده هستند.

 

اما آیا این راهکارها کافی خواهد بود؟

گذر از «ترسالی ها» ، فرصت بسیار خوبی است که با مدیریت صحیح بتوان از آن برای ذخیره منابع آبی بیشتر بهره بهینه برد و آماده مواجهه با خشکسالی های پیش رو شد.

بازیابی آب، شیرین سازی آب دریا، استفاده مطلوب از پسابها، تلاش برای دستیابی به تکنولوژی های نوین برای استفاده مجدد از پسابها، راهکارهایی است که می تواند مواجهه با کم آبی را راحت تر سازد.

استفاده از توان بخش تحقیقاتی جهت دستیابی به فناوریهای نوین در صنعت آب، موضوعی است که در این حوزه باید به طور جدی تری به آن پرداخته شود تا از ذخایر طبیعی آب برای آیندگان نیز محافظت کرد.

 

نماینده مجلس: حل بحران کم آبی شدنی است

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران در باره نقش واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه به نبض انرژی می گوید:

کمبود منابع آبی در کشور ما موضوعی است با وجود اینکه جدید به نظر می آید، اما از مدت زمان دورتری وجود داشته است و این منبع لایزال الهی را با چالش مواجه ساخته است.

وی ضمن اشاره به بحران کم آبی افزود :

وجود منابع آبی ناشناخته در بین لایه های زیرین مناطق مختلف کشور، و تلاش برای استحصال و یا شناسایی و ذخیره آنها موضوع جدیدی است که باید به طور جدی به آن پرداخت .
شاکری یادآور شد:

ما با کمبود منابع آبی مواجه هستیم یک منبع عظیم و گسترده ای خداوند تحت عنوان «آبهای ژرف» در دل زمین، به ویژه در مناطق جنوب شرقی کشور قرار داده که فرصت خوبی را برای توسعه و افزودن به منابع آبی ما ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد:

این آب های ژرف یک راه حل خوبی است و دعوت می کنم از شرکت های دانش بنیان که در زمینه استحصال آب های ژرف که یک سفره آب زیرزمینی خدادادی بسیار وسیعی است و یکسری کشورها هم ورود کردند.

شاکری با تاکید بر اینکه هنوز در این حوزه کارهای تحقیقاتی زیادی انجام نشده است گفت:

اقدامات زیادی دراین زمینه انجام نشده است و وزارت نیرو باید در این زمینه کمک کند.

وی تصریح کرد: آوردن آب ژرف از عمق 2 هزار متری نیاز به پشتوانه تخصصی و اجرایی دارد که با حضور بخش خصوصی و دانش بنیان و البته حمایت وزارت نیرو امکان پذیر خواهد بود.

به گفته شاکری به این ترتیب علاوه بر دسترسی مردم به آب بیشتر، سهولت بیشتری برای کشاورزان نیز ایجاد می شود که ا ز طریق اقدامی نوین بر پایه علوم جدید امکان پذیر خواهد بود.

 

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی