تغییر سیاستهای کلی آمریکا در حوزه انرژی «بد» نیست
تغییر سیاستهای کلی آمریکا در حوزه انرژی «بد» نیست
منصور شکراللهی: چنانچه سیاستهای کلی آمریکا با انتخاب رئیس جمهور جدید، به شکل واقعی تغییر کند، «بد» نیست، و ایران نیز با در نظر گرفتن منافع ملی سیاستهای خود را در زمینه «انرژی» و «صادرات نفت» تنظیم خواهد کرد.

 

 

به گزارش نبض انرژی ، مهری بهزادپور: انتخاب «بایدن» به ریاست جمهوری امریکا، علاوه بر خشنودی بسیاری از گروه ها و افراد در داخل آمریکا، موجبات خرسندی بسیاری از روسا و گروه های اقتصادی و سیاسی در کشورهای دیگر را نیز فراهم کرد. 

اما با توجه به اعمال تحریم های شدید از سوی ترامپ علیه ایران، شاید برخی امید به تغییر سیاستهای اعمال شده از سوی رئیس جمهور قبلی امریکا، با پیروزی بایدن را، داشتند. امیدی که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران، «امیدی واهی» خوانده شد و تغییر مهره را عاملی برای تغییر سیاستهای کلی امریکا برای ایران ندانستند. 

به اعتفاد بسیاری از کارشناسان، عدم پذیرش «اف ای تی اف (FATF)، » توسط ایران، راه را برای ورود ایران به بازارهای جهانی همچنان بسته نگاه می دارد و حتی در صورت بازگشت امریکا به برجام، مبادلات اقتصادی باز هم برای ایران دشوار خواهد بود. 

گروهی بر این باور هستند که، باید در انتظار تغییر دولت و روی کار آمدن رئیس جمهوری آتی ایران و تغییر گرایشهای احتمالی بود! 

اما آیا به راستی تحولات داخلی ایران، زنجیروار چشم انتظار تغییرات روسای جمهور و دولتمردان داخلی و خارجی است ؟

منصور شکراللهی عضوی کمیسیون انرژی در این باره با استناد به گفته مقام معظم رهبری می گوید:

انتخاب بایدن، تحولی خاص در رفتارهای امریکا در عرصه انرژی، در سطح بین المللی و همچنین برای ایران ایجاد نخواهد کرد، چرا که فقط مهره ای در بدنه دولت، با سیاستهای از پیش تعریف شده، تغییر کرده است.

به گفته وی، ایران باید با توجه به توانمندی های خود و در پیش گرفتن سیاستهایی که منافع ملی را به دنبال دارد، راه خود را ادامه دهد.

شکراللهی در پاسخ به این سئوال که اگر تغییر سیاستهای آمریکا در قبال ایران در زمینه انرژی، تغییرات بارزی نشان دهد، واکنش ایران چه خواهد بود، گفت:

البته اگر چنین تغییر بارزی مشاهده شود «بد» نیست، و مطمئناً ایران نیز با رعایت تمام جوانب و در نظر گرفتن منافع ملی، سیاستهای خود در زمینه «انرژی» و صادرات نفت را برنامه ریزی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اما آنچه که تقریباً تمام کارشناسان داخلی و خارجی بر آن تاکید دارند، این است که؛ حضور ایران در بازار انرژی با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و تاثیر آن بر بازار نفت، تغییراتی، در آینده نزدیک، برای کشورمان به همراه نخواهد داشت.

چرا که تغییر سهمیه بندی های فعلی نفت در بازار انرژی، با توجه به وضعیت موجود، مورد نظر هیچ یک از اعضاء نخواهد بود و حداقل تا یکسال آینده تغییر محسوس در این زمینه مشاهده نخواهیم کرد.